Digitale media zijn niet meer weg te denken uit het leven van jonge kinderen. Ze komen al heel jong volop in aanraking met smartphones, tablets en laptops. De opvoeders van nu zijn niet opgegroeid in de digitale wereld waarin kinderen van tegenwoordig opgroeien. En het is veel opvoeders duidelijk dat je aan mediaopvoeding moet gaan doen. Maar hoe pak je dat aan?
Speel Digiwijs! is hiervoor een handig hulpmiddel vol met relevante achtergrondinformatie en praktische tips om samen met jonge kinderen aan de slag te gaan met media. Het is wetenschappelijk goed onderbouwd maar nergens ingewikkeld. Het is compact en leuk vormgegeven waardoor het prettig leest en ontwikkeld door gedegen organisaties zoals het Nederlands Jeugdinstituut en Sardes.
Speel Digiwijs! gaat o.a. in op de rol van de opvoeders (ouders en medewerkers kinderopvang) die niet moet worden onderschat voor een goede mediaopvoeding. Natuurlijk is de kwaliteit van de mediaproductie zelf van belang maar het is vooral de manier waarop opvoeders ze inzetten. Ook zijn regels over het mediagebruik voor jonge kinderen belangrijk maar tegelijk moet je daar niet te star in zijn. Want ieder kind heeft eigen interesses en maakt een eigen ontwikkeling door.
Speel Digiwijs! laat alle aspecten van de moderne mediaopvoeding voorbij komen en geeft er op een praktische manier handen en voeren aan. Het heeft oog voor de negatieve kanten maar kijkt ook naar de positieve mogelijkheden zoals een aantoonbaar betere taalontwikkeling door prentenboeken apps. Kijk voor meer informatie over mediaopvoeding ook eens op www.mediaopvoeding.nl en voor informatie over geschikte media en apps op www.mediasmarties.nl en www.digidreumes.nl.
Reserveer Speel Digiwijs! in onze catalogus
maandag 16 september 2013
Speel Digiwijs!
Gepost door
Peter
Tags
baby`s,
digiwijs,
kleuters,
lezen,
media-educatie,
mediaopvoeding,
Peter,
peuters
zondag 15 september 2013
Het (on)gelijk van Science Fiction
Van de iPad tot de mogelijkheid om vervelende herinneringen te wissen – regelmatig loopt science fiction een stapje voor op de werkelijkheid. Uitvinders van zaken als de mobiele telefoon, communicatiesatellieten en medikits hebben zich laten inspireren door SF-verhalen of SF-series als Star Trek.
Science fiction is het genre waarin het gaat om de nog onbekende mogelijkheden van wetenschap en techniek. Zo schreef H. G Wells in 1898 over een aanval van Mars op Aarde en voorspelde in zijn boeken al de laser.
Science fiction schrijvers helpen de intellectuele horizon van de mensheid te verbreden en een klimaat te scheppen waarin buitengewone uitvindingen konden worden gedaan. Maar science fiction waarschuwt ook voor de schadelijke gevolgen van bepaalde technologieën.
Onze wereld van nu is totaal anders dan die in de negentiende eeuw omdat de ontwikkeling van technieken de mens in staat stellen zijn lot in eigen hand te nemen. Wat was nu de voorspellende waarde van 19de-eeuwse sciencefiction? Want sommige voorspellingen bleken opmerkelijk profetisch, andere zaten er faliekant naast.
Bibliotheek Hengelo en Techniekmuseum HEIM hebben zes wetenschapsjournalisten gevraagd op onderzoek uit te gaan aan de hand van een boek uit de 19de eeuwse SF-traditie. En hun bevindingen te relateren aan de ontwikkelingen die sindsdien op hun vakgebied of werkterrein hebben plaatsgevonden.
Wat was de voorspellende waarde van deze literatuur? Wat klopt er en wat klopt er niet?
Woensdag 25 september gaat Liesbeth Jongkind, als eerste in deze lezingencyclus, aan de hand van de boeken The mortal immortal (Mary Shelley, 1833) en The Island of Doctor Moreau (HG Wells, 1896) op zoek naar de vermaakwaarde van zinloze uitvindingen en de (on)menselijkheid van de nieuwsgierige wetenschapper.
Via de website van Project Gutenberg zijn vele boeken uit deze lezingencyclus te downloaden.
Science fiction is het genre waarin het gaat om de nog onbekende mogelijkheden van wetenschap en techniek. Zo schreef H. G Wells in 1898 over een aanval van Mars op Aarde en voorspelde in zijn boeken al de laser.
Science fiction schrijvers helpen de intellectuele horizon van de mensheid te verbreden en een klimaat te scheppen waarin buitengewone uitvindingen konden worden gedaan. Maar science fiction waarschuwt ook voor de schadelijke gevolgen van bepaalde technologieën.
Onze wereld van nu is totaal anders dan die in de negentiende eeuw omdat de ontwikkeling van technieken de mens in staat stellen zijn lot in eigen hand te nemen. Wat was nu de voorspellende waarde van 19de-eeuwse sciencefiction? Want sommige voorspellingen bleken opmerkelijk profetisch, andere zaten er faliekant naast.
Bibliotheek Hengelo en Techniekmuseum HEIM hebben zes wetenschapsjournalisten gevraagd op onderzoek uit te gaan aan de hand van een boek uit de 19de eeuwse SF-traditie. En hun bevindingen te relateren aan de ontwikkelingen die sindsdien op hun vakgebied of werkterrein hebben plaatsgevonden.
Wat was de voorspellende waarde van deze literatuur? Wat klopt er en wat klopt er niet?
Woensdag 25 september gaat Liesbeth Jongkind, als eerste in deze lezingencyclus, aan de hand van de boeken The mortal immortal (Mary Shelley, 1833) en The Island of Doctor Moreau (HG Wells, 1896) op zoek naar de vermaakwaarde van zinloze uitvindingen en de (on)menselijkheid van de nieuwsgierige wetenschapper.
Via de website van Project Gutenberg zijn vele boeken uit deze lezingencyclus te downloaden.
Gepost door
Diane
Tags
beleven,
Diane,
HEIM,
het (on)gelijk van Science Fiction,
lezen
donderdag 12 september 2013
Week van de Alfabetisering: Nu Wij
Het is u als het goed is niet ontgaan: deze week is de Week van de Alfabetisering. En in dat kader deze keer een krachtig betoog van onze dichter des vaderlands Anne Vegter. Omdat daar geen tekst aan toegevoegd hoeft te worden...
Klik hier voor het lokale programma in samenwerking met de Saxion Lerarenopleiding Hengelo.
Klik hier voor het lokale programma in samenwerking met de Saxion Lerarenopleiding Hengelo.
dinsdag 10 september 2013
Les choristes
Ik liet me deze zomer verleiden tot het kopen van een dvd-box met drie films waarin een koor centraal staat. Het kwam vooral door het zien van As it is in heaven dat ik de box oppakte. Als u die nog niet hebt gezien: kijken! Ik hoopte op twee van diezelfde kanjers voor een zangerige zomervakantie.
De Franse film Les choristes heeft een andere toon en kleur, maar is zeker het vermelden waard op deze plek. We lopen aan het begin van de film samen met een leraar - en tevens componist die de muziek vaarwel heeft gezegd - door het hek van een internaat voor moeilijk opvoedbare jongens. Hij begint aan een nieuwe baan, de belhamels lusten hem rauw. Net als z'n voorganger. Je hebt gelijk het gevoel dat het hek ook voor jou als kijker niet meer open gaat. We zitten opgesloten in de opgekropte woede, angst en vaak vooral eenzaamheid van deze jongens. Oh ja, en de Tweede Wereldoorlog is net voorbij. Dat verklaart wel één en ander.
Deze leraar gelooft echter nog in de natuurlijke goedheid van het kind en gelooft in de kracht van kunst, van muziek. Hij besluit z'n oude liefde weer op te pakken, een jongenskoor op te richten en iedereen uit z'n klas een stem of rol te geven. Ook diegene die echt niet kan (of wil) zingen. Of diegene die juist een groot talent heeft, maar niet wil toegeven aan de behoefte z'n stem en kwetsbaarheid te laten horen.
Ik vond hem lief. De film, de leraar en de meeste jongetjes. Het echte kwaad zit er natuurlijk ook in, want niet iedereen is gevoelig van de zachtheid van het hart. Ach ja, daarmee is het toch net het echte leven. Hoe filmisch gemaakt ook.
Reserveer in onze catalogus.
De Franse film Les choristes heeft een andere toon en kleur, maar is zeker het vermelden waard op deze plek. We lopen aan het begin van de film samen met een leraar - en tevens componist die de muziek vaarwel heeft gezegd - door het hek van een internaat voor moeilijk opvoedbare jongens. Hij begint aan een nieuwe baan, de belhamels lusten hem rauw. Net als z'n voorganger. Je hebt gelijk het gevoel dat het hek ook voor jou als kijker niet meer open gaat. We zitten opgesloten in de opgekropte woede, angst en vaak vooral eenzaamheid van deze jongens. Oh ja, en de Tweede Wereldoorlog is net voorbij. Dat verklaart wel één en ander.
Deze leraar gelooft echter nog in de natuurlijke goedheid van het kind en gelooft in de kracht van kunst, van muziek. Hij besluit z'n oude liefde weer op te pakken, een jongenskoor op te richten en iedereen uit z'n klas een stem of rol te geven. Ook diegene die echt niet kan (of wil) zingen. Of diegene die juist een groot talent heeft, maar niet wil toegeven aan de behoefte z'n stem en kwetsbaarheid te laten horen.
Ik vond hem lief. De film, de leraar en de meeste jongetjes. Het echte kwaad zit er natuurlijk ook in, want niet iedereen is gevoelig van de zachtheid van het hart. Ach ja, daarmee is het toch net het echte leven. Hoe filmisch gemaakt ook.
Reserveer in onze catalogus.
Gepost door
Astrid
Tags
Astrid,
internaat,
jongenskoor,
kijken,
muziek,
opvoeding,
Tweede Wereldoorlog
zaterdag 7 september 2013
Duivelskus - Unni Lindell
Wat is er met Unni Lindell gebeurd? Rommelig. Dat is het eerste woord wat in mij opkomt na het uitlezen van 'Duivelskus'. Verslonden heb ik ze, de eerdere boeken van Lindell over de inspecteur Cato Isaksen. Heerlijke boeken met én een mooi verhaal met verrassend plot, en aandacht voor de hoofdpersonen. Al met al vond ik het een van de betere series uit de inmiddels ruime keuze Scandinavische thrillers.
Maar dit boek laat mij achter in een beetje verwarde staat. Teleurgesteld eigenlijk. Want het leest domweg niet zo lekker als die andere boeken. Waar 'm dat in zit? Misschien wel de structuur. Of dat het te lang duurt voor het echt spannend wordt en je door wilt lezen?
Of zijn het de staccato teksten, gecombineerd met de onduidelijkheid in het begin van het boek? Je weet domweg niet in wat voor verhaal je eigenlijk beland bent.
Aan de verhaallijn zelf ligt het niet; daar zitten voldoende ingrediënten in voor een lekkere crime-novel...
Reserveer in onze catalogus
Maar dit boek laat mij achter in een beetje verwarde staat. Teleurgesteld eigenlijk. Want het leest domweg niet zo lekker als die andere boeken. Waar 'm dat in zit? Misschien wel de structuur. Of dat het te lang duurt voor het echt spannend wordt en je door wilt lezen?
Of zijn het de staccato teksten, gecombineerd met de onduidelijkheid in het begin van het boek? Je weet domweg niet in wat voor verhaal je eigenlijk beland bent.
Aan de verhaallijn zelf ligt het niet; daar zitten voldoende ingrediënten in voor een lekkere crime-novel...
"Vivian Glenne, eind dertig en moeder van drie kinderen, wordt half begraven gevonden vlak bij haar huis. Terwijl Marian Dahle en Cato Isaksen op de zaak worden gezet, gaat Vivians oudste zoon, de 15-jarige Dan, met zijn vriend Jonas zelf op onderzoek uit. Als blijkt dat Vivian werd gevolgd door een grijze man in een donkere BMW, wordt ook duidelijk dat zij een relatie had met deze veel oudere man. Maar wie is hij? En waarom is Vivian vermoord?"Daar kun je toch wel wat mee, zou je denken. Maar iets klopt er niet. Waar in de eerdere boeken een interessante verhaallijn meeliep over de hoofdpersoon, komt dat in dit deel niet echt uit de verf. Kortom: de andere boeken waren beduidend beter dan 'Duivelskus'. Wie een verklaring heeft voor deze terugval mag het zeggen...
Reserveer in onze catalogus
Gepost door
Erwin
Tags
Erwin,
lezen,
noorwegen,
scandinavische thriller,
thriller
woensdag 4 september 2013
Klassiek sprookje in een nieuw jasje
Zuster Anna, ziet gij al wat komen? wie kent niet de uitroep van de prinses in de toren, die het verbod van haar echtgenoot Blauwbaard heeft genegeerd en in de gesloten kamer kijkt, waar zij vervolgens de lijken van de acht vrouwen aantreft die eerder met Blauwbaard getrouwd waren? Het bloederige sprookje van Moeder de Gans, opgetekend door Charles Perrault.
Amélie Nothomb heeft een moderne versie van het blauwbaard-verhaal geschreven. Saturnine is een jonge vrouw in Parijs die naarstig op zoek is naar woonruimte in de lichtstad. Dat valt niet mee. Wat de moeite waard is is niet betaalbaar. Dan ziet ze een advertentie waarin een kamer van 40 m2 wordt aangeboden in een groot herenhuis in het zevende arrondissement voor € 500,-. Te mooi om waar te zijn, maar Saturnine gaat er toch op af. In de wachtruimtevan het prachtige huis treft ze 15 wachtenden, wat haar de moed in de schoenen doet zinken. Als ze vervolgens hoort dat haar acht voorgangsters allemaal op mysterieuze wijze zijn verdwenen gelooft ze helemaal niets van die kletspraat. Natuurlijk krijgt Saturnine de kamer en vervolgens ontwikkelt zich een spel tussen de verhuurder en huurster.
Amélie Nothomb geeft haar eigen draai aan het sprookje. Hier is niet de vrouw slachtoffer van haar nieuwsgierigheid, integendeel: ze is de man te slim af en kiest voor het leven.
Amélie Nothomb heeft op verschillende plaatsen in de wereld gewoond, omdat haar vader ambassadeur van België was. Dit is van grote invloed op de romans die ze geschreven heeft. En dat zijn er veel, want sinds haar debuut in 1992, dat meteen een groot succes was, verschijnt er elk jaar een roman van haar. In 1999 won ze de Grand Prix du roman de l'Académie française voor Stupeur et tremblements.
'Blauwbaard' is een verrassend en sprankelend verhaal waarin – geheel à la Nothomb – zwarte humor, absurde situaties en zonderlinge personages niet ontbreken.
Reserveer in onze catalogus
Amélie Nothomb heeft een moderne versie van het blauwbaard-verhaal geschreven. Saturnine is een jonge vrouw in Parijs die naarstig op zoek is naar woonruimte in de lichtstad. Dat valt niet mee. Wat de moeite waard is is niet betaalbaar. Dan ziet ze een advertentie waarin een kamer van 40 m2 wordt aangeboden in een groot herenhuis in het zevende arrondissement voor € 500,-. Te mooi om waar te zijn, maar Saturnine gaat er toch op af. In de wachtruimtevan het prachtige huis treft ze 15 wachtenden, wat haar de moed in de schoenen doet zinken. Als ze vervolgens hoort dat haar acht voorgangsters allemaal op mysterieuze wijze zijn verdwenen gelooft ze helemaal niets van die kletspraat. Natuurlijk krijgt Saturnine de kamer en vervolgens ontwikkelt zich een spel tussen de verhuurder en huurster.
Huisbaas don Elemirio Nibal y Milcar is even bizar als zijn naam doet vermoeden. Hij spreekt met nostalgie over de inquisitie en verbiedt haar de toegang tot die ene geheimzinnige donkere kamer in het appartement.Saturnine voelt zich opperbest in de weelderige wereld van don Elemirio en kan de luxe al snel niet meer missen. Elke avond wordt ze aan zijn tafel gevraagd. Hij blijkt een uitstekende kok, die (net als Amélie Nothomb zelf) een zwak heeft voor eieren. Zij laat zich niet door hem imponeren en maakt van de maaltijden gebruik om hem uit te vragen.
Amélie Nothomb geeft haar eigen draai aan het sprookje. Hier is niet de vrouw slachtoffer van haar nieuwsgierigheid, integendeel: ze is de man te slim af en kiest voor het leven.
Amélie Nothomb heeft op verschillende plaatsen in de wereld gewoond, omdat haar vader ambassadeur van België was. Dit is van grote invloed op de romans die ze geschreven heeft. En dat zijn er veel, want sinds haar debuut in 1992, dat meteen een groot succes was, verschijnt er elk jaar een roman van haar. In 1999 won ze de Grand Prix du roman de l'Académie française voor Stupeur et tremblements.
'Blauwbaard' is een verrassend en sprankelend verhaal waarin – geheel à la Nothomb – zwarte humor, absurde situaties en zonderlinge personages niet ontbreken.
Reserveer in onze catalogus
Gepost door
Monic
Tags
Amélie Nothomb,
blauwbaard,
lezen,
Monic,
sprookjes
dinsdag 3 september 2013
Stadsdichter: Stadhuis
We zagen het helemaal voor ons: het stadhuis
en hoe de bouw daarvan had plaatsgevonden,
met al die stellingen, het was, alles bij elkaar
veel meetkunde, de toren van Palazzo Vecchio
uit Florence, in een streep over de Alpen heen
getrokken door een leger denkbeeldige slaven,
het raadhuis uit Stockholm, als een schip weg-
gesleept, rond een dorpse stip aan zee, naar
het Burgemeester Jansenplein, een ruimte die
nog open lag, wachtend op invulling, - de onze.
John Heymans
Geschreven naar aanleiding van verschijning boek Het huis van Hengelo (teksten: Marco Krijnsen en vormgeving: Paul Scheurink) op 3 september 2013. Ter ere van 50 jaar bestaan stadhuis Hengelo.
en hoe de bouw daarvan had plaatsgevonden,
met al die stellingen, het was, alles bij elkaar
veel meetkunde, de toren van Palazzo Vecchio
uit Florence, in een streep over de Alpen heen
getrokken door een leger denkbeeldige slaven,
het raadhuis uit Stockholm, als een schip weg-
gesleept, rond een dorpse stip aan zee, naar
het Burgemeester Jansenplein, een ruimte die
nog open lag, wachtend op invulling, - de onze.
John Heymans
Geschreven naar aanleiding van verschijning boek Het huis van Hengelo (teksten: Marco Krijnsen en vormgeving: Paul Scheurink) op 3 september 2013. Ter ere van 50 jaar bestaan stadhuis Hengelo.
Gepost door
Diane
Tags
2013,
Diane,
hengelo,
John Heymans,
Open Monumentendag,
Stadhuis,
stadsdichter,
stadsgedicht
maandag 2 september 2013
PAAZ: psychiatrische roman
Emma wordt van de ene op de andere dag opgenomen op de PAAZ (Psychiatrische Afdeling Algemeen Ziekenhuis). Ze weet zeker dat hier een fout is gemaakt. Want ze heeft het toch goed voor elkaar met een leuke baan, een geweldige vriend en een leuk leven? En dat ze graag dood wil en niet kan stoppen met huilen is toch niet zo`n probleem?
PAAZ is een intens verhaal over een jonge vrouw die psychisch helemaal instort en acuut wordt opgenomen. Wat in eerste instantie een heftige burn-out lijkt, blijkt een zware depressie te zijn. In PAAZ vertelt Myrthe van der Meer haar autobiografische verhaal van de maanden die ze als patiënt in de psychiatrie doorbracht. Ze schrijft: "het is voor 95% waargebeurd en de overige 5% is alleen veranderd om ervoor te zorgen dat alle andere patiënten, behandelaren en medespelers onherkenbaar zouden zijn". Het feit dat de gebeurtenissen niet zijn verzonnen maakt het boek voor mij alleen maar indrukwekkender.
In PAAZ krijg je (voor zover dat kan) een idee hoe verschrikkelijk het is om aan een depressie te lijden en inzicht in het moeizame en langdurige proces er grip op te krijgen. Ook geeft het een ontroerend beeld van de onderlinge contacten tussen de patiënten die, ondanks hun eigen problemen, toch proberen elkaar te ondersteunen. Het schetst de grote inzet van de verpleging, therapeuten, psychologen en psychiaters: ze doen hun best maar weten het soms ook niet meer. En wat ik erg kan waarderen in Emma is dat ze, ondanks alle ellende, toch nog gevoel voor humor blijft houden. PAAZ is een echte aanrader!
Reserveer PAAZ in onze catalogus
PAAZ is een intens verhaal over een jonge vrouw die psychisch helemaal instort en acuut wordt opgenomen. Wat in eerste instantie een heftige burn-out lijkt, blijkt een zware depressie te zijn. In PAAZ vertelt Myrthe van der Meer haar autobiografische verhaal van de maanden die ze als patiënt in de psychiatrie doorbracht. Ze schrijft: "het is voor 95% waargebeurd en de overige 5% is alleen veranderd om ervoor te zorgen dat alle andere patiënten, behandelaren en medespelers onherkenbaar zouden zijn". Het feit dat de gebeurtenissen niet zijn verzonnen maakt het boek voor mij alleen maar indrukwekkender.
In PAAZ krijg je (voor zover dat kan) een idee hoe verschrikkelijk het is om aan een depressie te lijden en inzicht in het moeizame en langdurige proces er grip op te krijgen. Ook geeft het een ontroerend beeld van de onderlinge contacten tussen de patiënten die, ondanks hun eigen problemen, toch proberen elkaar te ondersteunen. Het schetst de grote inzet van de verpleging, therapeuten, psychologen en psychiaters: ze doen hun best maar weten het soms ook niet meer. En wat ik erg kan waarderen in Emma is dat ze, ondanks alle ellende, toch nog gevoel voor humor blijft houden. PAAZ is een echte aanrader!
Reserveer PAAZ in onze catalogus
Gepost door
Peter
Tags
depressie,
lezen,
PAAZ,
Peter,
psychiatrie
zaterdag 31 augustus 2013
Ben ik dat? - Mark Mieras
Iedereen die hersens heeft zou Ben ik dat? van Mark Mieras moeten lezen. Mieras is wetenschapsjournalist en een bekende naam op gebied van hersenonderzoek. Hij publiceert in de Volkskrant, NRC Handelsblad, Hollands Diep, Psychologie Magazine, Intermediair en Avenue en werkte mee aan radio- en televisieprogramma's van VPRO, Max, Llink en Teleac.
"Een wetenschapsjournalist kan zich laten leiden door zijn nieuwsgierigheid als een vlinder door de wind. Zo begon ik in 2001 verslag te doen van hersenonderzoek. De belangstelling ontwikkelde zich al snel tot een hartstocht die mij inmiddels ruim tien jaar in zijn greep houdt. En ook een beetje tot een missie, want ik ben ervan overtuigd dat het waardevol is als mensen beter begrijpen hoe het daarboven werkt", aldus Mark Mieras.
Mieras beschrijft de werking van de hersenen. Over het waarnemen van onze omgeving, over onze emoties en gevoelens, over de ontwikkeling van ons brein en tot slot over onze identiteit/ons zelfbewustzijn. Hij legt, met veel gevoel voor humor, ingewikkelde dingen uit op een simpele manier.
Ik ben een complete leek op het gebied van hersenonderzoek, maar Mark Mieras schrijft zo boeiend dat het ook voor de leken onder ons super interessant is.
In het kader van de Week van de Alfabetisering geeft Mark Mieras dinsdag 10 september een lezing over het kind en z’n brein.
Woensdag 11 september komt Anne van der Meiden vertellen over het belang van communicatie voor laaggeletterden.
donderdag 29 augustus 2013
Jason Isbell in Hengelo!
De mooiste plaat van dit jaar. Nu al. Misschien niet zo spannend meer voor mijn jaarlijstje, maar nu inmiddels ook bekend is dat Jason Isbell een concert komt geven in Hengelo kan ik onmogelijk wachten met het delen van mijn enthousiasme.
'Southeastern' moet officieel nog uitkomen in Nederland, maar was natuurlijk al lang en breed te krijgen voor de liefhebbers (ook in de bieb!).
En wat een heerlijk begin van een fantastisch album: rauw, oorspronkelijk, kippenvel, noem maar op...
Reserveer in onze catalogus
'Southeastern' moet officieel nog uitkomen in Nederland, maar was natuurlijk al lang en breed te krijgen voor de liefhebbers (ook in de bieb!).
En wat een heerlijk begin van een fantastisch album: rauw, oorspronkelijk, kippenvel, noem maar op...
"In zijn thuisland de VS is Jason Isbell al een behoorlijk grote naam. Toch zal die alleen nog maar groter worden, ook bij ons. En terecht, hij is namelijk één van de beste songwriters van dit moment. Daarnaast is Isbell ook nog eens een klasse muzikant. Dat bewees hij niet alleen als lid van de Drive-By Truckers, maar ook op zijn vorige album Here We Rest (met band 400 Unit). Dat was een mooie schijf, zijn nieuwste soloalbum Southeastern is nog vele malen beter. Nog maar 34 jaren jong maakt de man uit Greenhill (Alabama, in de buurt van het legendarische plaatsje Muscle Shoals) op Southeastern een adembenemend mooie mix van country, rock en folk. Zonder 400 Unit, wat betekent dat een groot deel akoestisch is. En belangrijker, het album is bijzonder persoonlijk. Dat hoor je meteen al, op opener Cover Me Up. Deze gevoelige ballad (let ook op het mooie gitaargeluid) kent vocale uithalen van Isbell die door merg en been gaan. Duidelijk wordt dat hij ervaring heeft met zowel verslaving als afkicken. Op dit nummer maakt hij zijn grootsheid als tekstschrijver ook meteen duidelijk:“So girl leave your boots by the bed, we ain’t leaving this room
‘Til someone needs medical help or the magnolias bloom
Vrijdag 29 november komt Isbell naar Metropool, onder de noemer 'PopEye Presents': een absolute must voor de roots-liefhebbers! De absolute nummer 1 van komend jaarlijstje moet je natuurlijk live gezien hebben. Om een idee te krijgen: hier is een concert te beluisteren van kort geleden! De verrassing voor mijn persoonlijke ranglijstje is er misschien af, maar mensen: dit moet je horen...It’s cold in this house and I ain’t going out to chop woodSo cover me up and know you’re enough to use me for good”Een andere briljante tekst hoor je op Elephant, een nummer over een stel, waarvan de vrouw kanker heeft. Van deze track is hieronder een live-versie te zien/horen. Een nummer met een heftige tekst, maar oh zo raak en oh zo mooi:“There’s one thing that’s real clear to meNo one dies with dignityWe just try to ignore the elephant somehow”Isbell lijkt zijn eigen leven weer op de rails te hebben, hij lijkt weer hoop te hebben. Dat hoor je op nummers als New South Wales en Relatively Easy. Toch gaat hij op dit album nog een keer diep, confronteert hij de luisteraar met zware kost. Alsof hij definitief afscheid wil nemen van ‘dat’ leven. Dit jaar trouwde hij met muzikante Amanda Shires. Op Southeastern is zij ook te horen, op het nummer Traveling Alone zingt ze mee en speelt ze viool. Een nummer eerder, op Stockholm, krijgt hij ook al vocale hulp van een dame. Dan is het van Kim Richey. Zo mooi als de stem van Isbell solo is, zo mooi blijkt die ook te passen bij een goede vrouwenstem. Het album kent niet alleen melancholie en ballads. Flying Over The Water is bijvoorbeeld een lekkere rocktrack, met een gitaarsolo waar fans van Neil Young en Crazy Horse van zullen smullen. Blijf ademen! Southeastern kent nog een heerlijke rocker, het rechttoe-rechtaan nummer Super 8. Rock and Roll zoals het bedoeld is:“Don’t want to die in a Super 8 MotelJust because somebody’s evening didn’t go so well”Isbell schrijft niet alleen mooie nummers, hij schrijft ook leuke en interessant tweets. Hij is een fanatieke twitteraar, volg hem dus ook vooral op Twitter. Maar belangrijker, luister naar zijn muziek. Luister naar Southeastern. Een tijdloos mooi album, dat hoe dan ook hoort bij het beste wat Americana in 2013 te bieden heeft. En hoewel Isbell – als gezegd – zeker nog verder gaat groeien (hij wordt een héle grote!), dit album verdient echt al 5 sterren. Pijnlijk mooi!" (writteninmusic)
Reserveer in onze catalogus
maandag 26 augustus 2013
De kleren van de yogi
Ik heb zo'n hobby waarbij ik wel eens bewust de stilte opzoek. Gewoon een weekje met een groep mensen, op een inspirerende plek, met een afwisselend dagprogramma vol mediteren, lichaamswerk en gezond eten en met vooral eens even helemaal niks zeggen. Ik verbaas me er echt over hoeveel rust het geeft om geen social-talk te hoeven voeren en hoeveel contact je ondanks dat toch met al die mensen maakt. De gedeelde ervaringen na afloop zijn altijd warm en positief. En dat is best wel eens lastig uitleggen aan mensen die dat niet kennen of die de behoefte niet hebben.
Dit jaar nam ik een klein boekje mee in m'n handtas met een verzameling kleine verhalen over stilte. In De kleren van de yogi heeft Wim van der Zwan 32 verhaaltjes uit alle werelddelen en religies bijeengebracht, die op verschillende manieren laten zien wat stilte allemaal teweeg kan brengen. Zo is in het ene verhaal de stilte om te snijden en wordt in het volgende door meditatie een vredige stilte bereikt. Misschien schrikt dat soort georganiseerde stilte je nog wat af, maar dit boekje is echt een aanrader om mee te beginnen. Humor en stilte liggen namelijk heel dicht bij elkaar!
Zo heb ik - door het delen van onderstaand verhaaltje met al m'n stiltegenoten - ervoor gezorgd dat iedereen even de regels verbrak en hardop begon te lachen. Nou ja, gelukkig mag dat wel tijdens zo'n retraite.
Reserveer in onze catalogus.
Dit jaar nam ik een klein boekje mee in m'n handtas met een verzameling kleine verhalen over stilte. In De kleren van de yogi heeft Wim van der Zwan 32 verhaaltjes uit alle werelddelen en religies bijeengebracht, die op verschillende manieren laten zien wat stilte allemaal teweeg kan brengen. Zo is in het ene verhaal de stilte om te snijden en wordt in het volgende door meditatie een vredige stilte bereikt. Misschien schrikt dat soort georganiseerde stilte je nog wat af, maar dit boekje is echt een aanrader om mee te beginnen. Humor en stilte liggen namelijk heel dicht bij elkaar!
Zo heb ik - door het delen van onderstaand verhaaltje met al m'n stiltegenoten - ervoor gezorgd dat iedereen even de regels verbrak en hardop begon te lachen. Nou ja, gelukkig mag dat wel tijdens zo'n retraite.
Maar twee woorden
Echte stilte, daarvoor moet je in een klooster zijn. Bijvoorbeeld dat zenklooster in Japan. Streng dat ze daar zijn! De monniken mogen eens per tien jaar twee woorden zeggen, meer niet. Alleen de abt mag spreken. Maar die heeft er dan ook al vijftig jaar stilte opzetten!
Monniken kwamen en gingen. Maar weinigen hielden het vol. Twee woorden in tien jaar is niet veel.
Eén van de monniken volhardde. Na tien jaar volledig zwijgen ging hij naar de abt. Deze zei: "Je eerste tien jaar zijn om. Wat zijn je twee woorden?"
"Bed... hard," zei de monnik.
Tien jaar later was het weer zover. De monnik stond weer voor de abt en zei:
"Voedsel... stinkt."
Opnieuw gingen tien jaar voorbij in volledig stilzwijgen. Ten derde male stond de monnik voor de abt. "Wat heb je dit keer te vertellen?", vroeg deze.
"Ik... stop."
"Dat dacht ik wel," zei de abt, "je loopt al dertig jaar alleen maar te klagen."
Zenverhaal
Reserveer in onze catalogus.
woensdag 21 augustus 2013
Mannenvriendschap
Het was deze zomer bijna onmogelijk dit boek over het hoofd te zien. Mijn lief kreeg het van onze zoons en niet alleen omdat hij een fervent liefhebber is van het beklimmen op de fiets van de Mont Ventoux, maar ook omdat hij dit jaarlijks doet met een stel vrienden: aanwezigheid van vrouwen niet gewenst.
Bert Wagendorp schreef Ventoux. Meer dan over de Mont Ventoux gaat dit boek over mannenvriendschap.
Vier vrienden treffen elkaar na 30 jaar in Zuid Frankrijk op uitnodiging van een gezamenlijke vriendin, die indertijd spoorloos verdween, nadat de vijfde vriend uit het gezelschap was verongelukt op de Mont Ventoux. In het boek volgen we het ontstaan van deze vriendschap, de verwijdering en, in het heden, de samenkomst in Zuid Frankrijk. Het is de bedoeling dat na deze 30 jaar de heren opnieuw per fiets de Mont Ventoux beklimmen. In die 30 jaar is er natuurlijk wel het een en ander gebeurd en veranderd, maar als je zo rond de vijftig bent wil dat fietsen nog best lukken (hoewel, bij de een wat beter dan bij de ander). Op de website van Uitgeverij Atlas:
Reserveer in onze catalogus
Bert Wagendorp schreef Ventoux. Meer dan over de Mont Ventoux gaat dit boek over mannenvriendschap.
Vier vrienden treffen elkaar na 30 jaar in Zuid Frankrijk op uitnodiging van een gezamenlijke vriendin, die indertijd spoorloos verdween, nadat de vijfde vriend uit het gezelschap was verongelukt op de Mont Ventoux. In het boek volgen we het ontstaan van deze vriendschap, de verwijdering en, in het heden, de samenkomst in Zuid Frankrijk. Het is de bedoeling dat na deze 30 jaar de heren opnieuw per fiets de Mont Ventoux beklimmen. In die 30 jaar is er natuurlijk wel het een en ander gebeurd en veranderd, maar als je zo rond de vijftig bent wil dat fietsen nog best lukken (hoewel, bij de een wat beter dan bij de ander). Op de website van Uitgeverij Atlas:
Bart Hoffman is misdaadjournalist, fietser en bijna vijftig. De toekomst baart hem zorgen als hij wordt ingehaald door het verleden: zijn vrienden David, Joost en André keren terug in zijn leven. En met hen de zomer van 1982; de zomer van de hopeloze liefde voor de mooie Laura, de zomer van het verraad en de zomer van de dood door schuld op de Mont Ventoux. In de zomer van 2010 gaan de vrienden terug, met de racefietsen op het dak, hun sores op de trekhaak en de verloren tijd op de achterbank.Bert Wagendorp schrijft met erg veel humor over deze vriendschap, maar de ondertoon is er één van ernst, want uiteindelijk leidt het boek naar een dramatische ontknoping. En hoewel Ventoux over mannenvriendschap gaat is het ook voor vrouwen een bijzonder boek om te lezen.
Reserveer in onze catalogus
Gepost door
Monic
Tags
Bert Wagendorp,
lezen,
Monic,
Mont Ventoux,
wielrennen
zaterdag 17 augustus 2013
Stadsdichter: In het voorbijgaan en Fietsenstalling
IN HET VOORBIJGAAN
Wie het spoor verkiest, het dwingend ritme
van vooruitgang, droomt al snel weg bij het
uitzicht van gedurig en voorbij glijdend land
en schrikt hij wakker van de tijding ‘Station
Hengelo’, dan rest er doorgaans weinig oog
voor het perron, eiland in een kathedraal van
duister licht, hemels overhuifd. Van daar dat hij
afdaalt naar de open lucht, kijkt niet om, maar
vooruit, over het plein heen, waar bestemming
uitgestippeld ligt,- onzichtbare sporen, stappen.
----------------------------------------------------------------------------------
FIETSENSTALLING
Geen pad zo ongedwongen om te komen
tot het begin van een gedicht als gezeten
op de fiets. Gestaag bewegen we ons voort
in een buurt die welwillend niet te veel van
onze aandacht vraagt, de langzame snelweg
langs het spoor, we laten onze geest maar
gaan, vrij naar de natuur, werktuiglijk aldus
bezijden het station beland, ons rijwiel gestald
bij een metafoor: al die brikken, een zee waarin
een kinderzitje drijft,- het begin van een gedicht.
John Heymans
Abonneren op:
Posts (Atom)