maandag 26 augustus 2013

De kleren van de yogi

Ik heb zo'n hobby waarbij ik wel eens bewust de stilte opzoek. Gewoon een weekje met een groep mensen, op een inspirerende plek, met een afwisselend dagprogramma vol mediteren, lichaamswerk en gezond eten en met vooral eens even helemaal niks zeggen. Ik verbaas me er echt over hoeveel rust het geeft om geen social-talk te hoeven voeren en hoeveel contact je ondanks dat toch met al die mensen maakt. De gedeelde ervaringen na afloop zijn altijd warm en positief. En dat is best wel eens lastig uitleggen aan mensen die dat niet kennen of die de behoefte niet hebben.

Dit jaar nam ik een klein boekje mee in m'n handtas met een verzameling kleine verhalen over stilte. In De kleren van de yogi heeft Wim van der Zwan 32 verhaaltjes uit alle werelddelen en religies bijeengebracht, die op verschillende manieren laten zien wat stilte allemaal teweeg kan brengen. Zo is in het ene verhaal de stilte om te snijden en wordt in het volgende door meditatie een vredige stilte bereikt. Misschien schrikt dat soort georganiseerde stilte je nog wat af, maar dit boekje is echt een aanrader om mee te beginnen. Humor en stilte liggen namelijk heel dicht bij elkaar!

Zo heb ik - door het delen van onderstaand verhaaltje met al m'n stiltegenoten - ervoor gezorgd dat iedereen even de regels verbrak en hardop begon te lachen. Nou ja, gelukkig mag dat wel tijdens zo'n retraite.

Maar twee woorden
Echte stilte, daarvoor moet je in een klooster zijn. Bijvoorbeeld dat zenklooster in Japan. Streng dat ze daar zijn! De monniken mogen eens per tien jaar twee woorden zeggen, meer niet. Alleen de abt mag spreken. Maar die heeft er dan ook al vijftig jaar stilte opzetten!
Monniken kwamen en gingen. Maar weinigen hielden het vol. Twee woorden in tien jaar is niet veel.
Eén van de monniken volhardde. Na tien jaar volledig zwijgen ging hij naar de abt. Deze zei: "Je eerste tien jaar zijn om. Wat zijn je twee woorden?"
"Bed... hard," zei de monnik.
Tien jaar later was het weer zover. De monnik stond weer voor de abt en zei:
"Voedsel... stinkt."
Opnieuw gingen tien jaar voorbij in volledig stilzwijgen. Ten derde male stond de monnik voor de abt. "Wat heb je dit keer te vertellen?", vroeg deze.
"Ik... stop."
"Dat dacht ik wel," zei de abt, "je loopt al dertig jaar alleen maar te klagen."
Zenverhaal

Reserveer in onze catalogus.

woensdag 21 augustus 2013

Mannenvriendschap

Het was deze zomer bijna onmogelijk dit boek over het hoofd te zien. Mijn lief kreeg het van onze zoons en niet alleen omdat hij een fervent liefhebber is van het beklimmen op de fiets van de Mont Ventoux, maar ook omdat hij dit jaarlijks doet met een stel vrienden: aanwezigheid van vrouwen niet gewenst.
Bert Wagendorp schreef Ventoux. Meer dan over de Mont Ventoux gaat dit boek over mannenvriendschap.

Vier vrienden treffen elkaar na 30 jaar in Zuid Frankrijk op uitnodiging van een gezamenlijke vriendin, die indertijd spoorloos verdween, nadat de vijfde vriend uit het gezelschap was verongelukt op de Mont Ventoux. In het boek volgen we het ontstaan van deze vriendschap, de verwijdering en, in het heden, de samenkomst in Zuid Frankrijk. Het is de bedoeling dat na deze 30 jaar de heren opnieuw per fiets de Mont Ventoux beklimmen. In die 30 jaar is er natuurlijk wel het een en ander gebeurd en veranderd, maar als je zo rond de vijftig bent wil dat fietsen nog best lukken (hoewel, bij de een wat beter dan bij de ander). Op de website van Uitgeverij Atlas:
Bart Hoffman is misdaadjournalist, fietser en bijna vijftig. De toekomst baart hem zorgen als hij wordt ingehaald door het verleden: zijn vrienden David, Joost en André keren terug in zijn leven. En met hen de zomer van 1982; de zomer van de hopeloze liefde voor de mooie Laura, de zomer van het verraad en de zomer van de dood door schuld op de Mont Ventoux. In de zomer van 2010 gaan de vrienden terug, met de racefietsen op het dak, hun sores op de trekhaak en de verloren tijd op de achterbank.
Bert Wagendorp schrijft met erg veel humor over deze vriendschap, maar de ondertoon is er één van ernst, want uiteindelijk leidt het boek naar een dramatische ontknoping. En hoewel Ventoux over mannenvriendschap gaat is het ook voor vrouwen een bijzonder boek om te lezen.

Reserveer in onze catalogus

zaterdag 17 augustus 2013

Stadsdichter: In het voorbijgaan en Fietsenstalling

IN HET VOORBIJGAAN

Wie het spoor verkiest, het dwingend ritme
van vooruitgang, droomt al snel weg bij het

uitzicht van gedurig en voorbij glijdend land
en schrikt hij wakker van de tijding ‘Station

Hengelo’, dan rest er doorgaans weinig oog
voor het perron, eiland in een kathedraal van

duister licht, hemels overhuifd. Van daar dat hij
afdaalt naar de open lucht, kijkt niet om, maar

vooruit, over het plein heen, waar bestemming
uitgestippeld ligt,- onzichtbare sporen, stappen.


----------------------------------------------------------------------------------


FIETSENSTALLING

Geen pad zo ongedwongen om te komen
tot het begin van een gedicht als gezeten

op de fiets. Gestaag bewegen we ons voort
in een buurt die welwillend niet te veel van

onze aandacht vraagt, de langzame snelweg
langs het spoor, we laten onze geest maar

gaan, vrij naar de natuur, werktuiglijk aldus
bezijden het station beland, ons rijwiel gestald

bij een metafoor: al die brikken, een zee waarin

een kinderzitje drijft,- het begin van een gedicht. 


John Heymans

donderdag 15 augustus 2013

Hollis Brown in Hengelo

Op woensdag 11 september in Metropool: Hollis Brown. Wie? Hollis Brown.

Een puike band uit New York, die authentiek klinkende rootsmuziek maakt en die je in no time 'te pakken heeft'. Dit viertal lijkt uit een ander decennium weggelopen te zijn, zonder dat het uitgekauwd klinkt of direct doet denken aan iets dat je al kent.

Bandnaam
Hollis Brown was een boer uit South Dakota die uit armoede en wanhoop zijn gezin vermoordde en daarop de hand aan zichzelf sloeg. Bob Dylan schreef er een song over, "The Ballad Of Hollis Brown", waarnaar deze New Yorkse groep zich vernoemde. Luister als voorpret in ieder geval naar hun album 'Ride On The Train'. Dat gaat een fijne avond worden in onze lokale poptempel!
"Hollis Brown is de bandnaam van een viertal uit New York dat muzikaal haar oorspronkelijkheid eerder uit het zuiden van The Black Crowes lijkt te halen dan uit het arty farty grootstedelijke van New York. Toch komen de vier uit de Big Apple en maken ze veel tongen los met hun heel makkelijk gespeelde, sterk gezongen, oorspronkelijke liedjes. “Oorspronkelijk” betekent hier dan wel “uit bekend hout gesneden”. Mike Montali is zanger bij Hollis Brown; zo’n frisse surfdude, die dit er even bij lijkt te doen. Zo gemakkelijk klinkt het allemaal. Met de liedjes is niets mis: de gitaarsolo’s doen af en toe sterk denken aan Buddy Holly en The Beatles, de directheid van de songs komt hier en daar angstaanjagend dicht bij de beter Black Crowes-songs. Maar ook de vroege Tom Petty en John Mellencamp zijn nooit ver weg. En voor degenen die het wat dieper zoeken: er liggen ook wat songs op de plaat die de aansluiting vormen richting Wilco en Lowell George’s Little Feat. Wat is het onderscheidende van Hollis Brown? Misschien zijn ze de juiste band op het juiste moment. In veel verhalen lees ik dat singer/songwriters het al weer geruime tijd goed doen, dat wave (lees “indie”) fraaie nieuwe voorbeelden oplevert en misschien moeten we nu dan ook maar eens een plekje creëren voor een stel vertolkers van het oorspronkelijk genre der rock-’n-roll. En dan kom je met Hollis Brown volledig aan je trekken. Alles waar de Amerikaanse rock mee beroemd werd lijkt ook in de muziek van Hollis Brown te schuilen. Het klopt van begin tot eind op Ride on the Train. Het zou mij niets verbazen als Hollis Brown in no time groot is in eigen land. En dat het aan onze neus voorbij gaat omdat het zo Amerikaans is. Ik zou dat jammer vinden. En onterecht, want de groep verdient een groot publiek." (2metersessies)
Als wij nou met z'n allen dat grote publiek worden, dan komt het vast allemaal goed...



Reserveer in onze catalogus

maandag 12 augustus 2013

Le Tableau

Het gaat niet zo goed in Het Schilderij van deze film. Het leven is niet voor alle kunstwerkjes een pretje. Er heerst namelijk apartheid tussen de drie rassen in en rondom het kasteel. De compleet geschilderde Toupins (Alklaren) wanen zich superieur en weigeren om onvolledige figuren in hun kasteel toe te laten. Sterker nog, ze maken zelfs jacht op de ongekleurde Pafinis (Niafen) en de schetserige Reufs (Ruwlijners). Deze klassenstrijd wordt overheerst door de Toupins, waarvan De Grote Kandelaar de bevelhebber is. Democratie is er een vies woord. “De tijd van het zalige idealisme is voorbij”, kondigt De Grote Kandelaar aan. Wat de grote liefde tussen de Alklaar Ramo en de Niaf Claire natuurlijk onmogelijk maakt.

Ramo, Lola - het stoere vriendinnetje van Claire - en een gevluchte Ruwlijner - wiens vriendje in elkaar is getrapt en voor dood is achtergelaten - zijn vastbesloten om de échte schilder te vinden en hem te vragen om iedereen af te werken. In de hoop dat daarmee de klassenstrijd ten einde komt. Ze ontdekken dat er buiten hun schilderij nog een hele wereld ligt. Niet alleen die van de schilder zelf, maar ook die van al zijn andere schilderijen. Het wordt een kleurrijke en sprookjesachtige reis. Een zoektocht naar de schilder en een zoektocht naar het individu. Ondersteunt door mooie muziek van componist Pascal le Pennec.

Wat ik mooi vind is dat de regisseur Jean-Francois Laguionie je niet alleen meeneemt in de zoektocht naar de schilder, maar ook meeneemt door meerdere kunststromingen. Als kunstliefhebber zie je de invloeden terug van beroemde schilders, zoals Chagall, Matisse, Picasso en Modigliani. De film biedt zo een interessante kijk op hoe een kunstwerk gevormd wordt, en wat het nu eigenlijk is. En uiteindelijk is het gewoon een feest voor het oog, scroll maar eens door alle afbeeldingen van Le Tableau.

Een lieve warme vakantiefilm dus, voor een zachte zomeravond met de hele familie!



Reserveer in onze catalogus.

vrijdag 9 augustus 2013

Benjamin Herman - Café Solo

Tijd voor jazz! Een keer in de zoveel tijd heb ik behoefte aan zo'n lekkere jazz-plaat. Beetje sloom, relaxt, af en toe een beetje meer swingend... Niet te hyperactief bij voorkeur, maar een beetje meer traditioneel.

Ik werd op mijn wenken bediend door Benjamin Herman, met het album 'Café Solo'.

Spannende meeslepende jazztrip
"Een album vol ballads en midtempo jazzklassiekers: anno 2013 klinkt het als een recept voor saai, uitgekauwd muzikaal behang. Het is niets minder dan een bewijs van de wereldklasse van Benjamin Herman dat Café Solo precies het tegenovergestelde is: een spannende, meeslepende jazztrip.
Hoe dat komt? Dat geluid. Klonk Herman door de jaren al steeds eigener en herkenbaarder, zo karaktervol als op deze plaat hoorden we hem nog niet eerder. Het songmateriaal stelt hem in staat af te wijken van het meer scheurende gromgeluid dat hij vaak inzet bij New Cool Collective en het te verruilen voor een meer onderkoelde toon, zwevend tussen ijl en romig, fluisterend en jankend. Toch klinkt Herman nooit braaf en vliegt zijn sax af en toe heerlijk uit de bocht. Herman voorziet zijn toon daarbij van veel valse lucht, wat soms klinkt alsof hij een sliert speeksel door zijn mondstuk jaagt. Ja, dat klinkt vies, maar het geeft precies het juiste randje smerigheid aan het smaakvolle spel.
Herman klinkt nonchalant op een manier die je alleen bereikt door volledige beheersing en geoefende controle. Juist dan kun je het je veroorloven om een noot te laten breken, trillen of overslaan.
Deze karaktervolle benadering zorgt ervoor dat het standaardrepertoire waar Café Solo vol mee staat tot leven komt en nergens afgezaagd klinkt. Want Gershwins oerklassieker 'Summertime' opnemen, dat doe je alleen als je er iets bijzonders en persoonlijks van kan maken en dat is precies wat Herman voor elkaar krijgt.
Café Solo is daarmee niet een wereldveranderende plaat, maar vooral een fascinerende staalkaart van de ontwikkeling van Herman. 's Mans alomtegenwoordigheid in popkringen doet soms bijna vergeten dat we hier te maken hebben met een saxofonist die niet alleen veelzijdig is, maar ook qua spelbeheersing, karakter en eigenheid simpelweg een van de beste jazzmuzikanten van ons land is." (Kindamuzik)
Wat moet ik hier nog aan toevoegen? Dat geluid inderdaad... Zo heerlijk, zo gruizig... Vol 'valse lucht' dus, een term die het ook fantastisch zou doen als romantitel of gedicht.
O ja, nog iets: wat mij betreft ook kanshebber voor de titel 'mooiste albumhoes van het jaar'! ;-)
Ik had al aangekondigd dat er verschillende nominaties voor mijn jaarlijstje voorbij zouden komen. Laat dit er nou ook weer eentje zijn.
Gaat dat luisteren, horen, zien... (of lees hier een interview).

 

Follow me on Spotify
Reserveer in onze catalogus

woensdag 7 augustus 2013

De tijgerkat

Via een vriend werd ik geattendeerd op De tijgerkat van Giuseppe Tomasi di Lampedusa. Ik val maar met de deur in huis: een fantastisch boek! In eerste instantie start het boek enigszins wetenschappelijk. Het zit namelijk zo. Tomasi di Lampedusa schreef 'De tijgerkat' ergens laat jaren 50 en deed zijn uiterste best het boek gepubliceerd te krijgen. Dit ging niet geheel naar wens en hij overleed terwijl het boek nog niet was gepubliceerd.
Ondertussen had hij verschillende mensen en uitgeverijen versies van zijn manuscript gestuurd en werkte ook zelf nog verder aan het manuscript. Hij liet zijn adoptiefzoon beloven het boek gepubliceerd te krijgen en uiteindelijk lukt dat ook, maar er bestond enige verwarring over wat nu het juiste manuscript was. Genoemde adoptiefzoon, maar ook de vertaler lichtten uitvoerig toe waar de verschillen zitten.

Maar goed, uiteindelijk begint gewoon het verhaal van Don Fabrizio Corbėra, prins van Salina, en het verval van de Siciliaanse aristocratie aan het einde van de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw. In verschillende fragmenten spelend tussen 1860 en 1910 schetst Tomasi di Lampedusa een onvergetelijk beeld van de Sicilianen, het Siciliaanse landschap en de mores van de Siciliaanse adel. Het boek start met de landing van Garibaldi en zijn '1000 mannen' bij Marsala wat achteraf de aanleiding blijkt te zijn voor de eenwording van het huidige Italië. Don Fabrizio onderkent onmiddellijk de implicaties van de ontwikkelingen en steunt zijn revolutionaire lievelingsneef waarbij het motto luidt: als we willen dat alles blijft zoals het is, moet alles anders worden.

De tijgerkat is ook verfilmd, door niemand minder dan Luchino Visconti: Il Gattopardo (1963). Ook deze verfilming schijnt magistraal te zijn, die ga ik nog beleven!



Tomasi di Lampedusa was zelf de zoon van de hertog van Palma en prins van Lampedusa. Zijn eerste opzet was om 24 uur uit het leven van zijn grootvader te beschrijven, maar dit groeide dus uiteindelijk uit tot een tijdsbeeld van bijna een eeuw.
Uit het nawoord van de vertaler:Allereerst gaat het om een historische roman, die ons inzicht biedt in de sociale, politieke en staatkundige ontwikkeling van Italië, en van Sicilië in het bijzonder, tijdens de omwenteling van 1860 en daarna.Maar ook vormt dit relaas een klacht over het onvermijdelijke einde van alles waaraan wij hechten. Tegelijkertijd bevat het een sensuele verheerlijking van de wereld zoals deze zich aan ons voor kan doen: in de schoonheid van vrouwen en mannen  de pracht van parken, van bloemen, van kleding, de smaak van lekker eten, de trouw van honden, de glans van meubelen en kunstvoorwerpen, de luister van kerken en paleizen, de troost van religie en wetenschap, de ontzagwekkende heerschappij van natuur en klimaat. En daartegenover: een satire op de dwaasheid van het sociale leven, de uiteindelijke vruchteloosheid van ieder streven.
Reserveer in onze catalogus! 

maandag 5 augustus 2013

De voedselzandloper: over afvallen en langer jong blijven

Even wat verrassende feiten over voeding uit het succesvolle De voedselzandloper: melk is helemaal niet zo gezond, suikers (koolhydraten) zijn zeer ongezond zijn en de meeste diëten zijn ronduit schadelijk voor je gezondheid. De basiskennis over gezonde voeding uit dit boek had ik graag eerder willen weten in mijn leven en het zou verplichte kost moeten zijn in het voortgezet onderwijs. Want hoe vroeger beginnen met gezond eten hoe beter. En het maakt jongeren een stuk weerbaarder tegen het bombardement aan ongezonde snoep, snacks, fastfood, fris- en energiedrankjes reclame.

In de Voedselzandloper zet arts en onderzoeker Kris Verburgh het helder en wetenschappelijk onderbouwd op een rijtje. Hij begint met drie basisprincipes: principe 1 is het drastisch verminderen van de suiker (koolhydraten) inname. Want suiker is absoluut niet goed voor ons: het zorg voor een versnelde veroudering en een hogere kans op kanker. Je hebt suiker wel nodig maar het kan (moet) veel minder en dan betekent ook minder brood, aardappelen, rijst of pasta. Want deze bevatten immers ook suiker in de vorm van zetmeel. Principe 2 is uitkijken met eiwitten: ook een teveel aan eiwitten zorgt voor een versnelde veroudering. Hij is ook erg kritisch over eiwitrijke diëten zoals het Atkins-dieet. Hij zegt trouwens niet dat je geen vlees moet eten want vlees bevat noodzakelijke stoffen voor je gezondheid. Principe 3: vetten zijn gezonder dan gedacht. Opvallend feit is dat westerlingen steeds minder vetten eten maar toch steeds dikker worden. Het is vooral de suiker waar we dik van worden. Er zijn echter gezonde maar ongezonde vetten. Erg slecht zijn transvetzuren in margarine, gefrituurd voedsel en gebak maar de gezonde onverzadigde vetzuren zitten in vette vis en walnoten.

Op basis van zijn onderzoek ontwikkelde Kris Verburgh het voedselzandloper model als verbetering van de schijf van vijf. Al zijn principes zijn in dit model verwerkt en het heeft het voordeel dat je in één oogopslag kunt zien wat je niet moet eten/drinken en wat de gezonde alternatieven zijn. Kijk hier voor een afbeelding van het voedselzandloper model. Hij benadrukt dat het model geen dieet is, maar een gezonde manier van leven waar je ook nog eens van afvalt. Het boek bevat ook enkele recepten om het gemakkelijker te maken de principes in het dagelijks leven toe te passen. Er is nu ook Lekker lang jong: een voedselzandloper kookboek verschenen met nog meer recepten op basis van de voedselzandloper. 

Reserveer De voedselzandloper in onze catalogus.

zaterdag 3 augustus 2013

Voor jou - Jojo Moyes

Zin in een feel good boek? Ben je  fan van  Intouchables en Mar adentro? Dan MOET je Voor jou van Jojo Moyes  lezen. Ik had nog nooit van haar gehoord en ze blijkt  nota bene tot twee keer toe de Romantic Novelists’ Association Book of the Year Award gewonnen te hebben. Niet dat mij dat ook maar iets zegt overigens. Maar met Voor jou bereikte ze een ongekend succes over de hele wereld, met hoge noteringen in de bestsellerlijsten en enthousiaste lezersreacties.  Een verfilming lijkt voor de hand te liggen.

Van de achterflap
Louisa’s wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen – een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin – maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg. Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?

Ik moest ooontzettend mijn best doen om niet stiekem gauw even achterin te kijken hoe het afliep. Wat een verrukkelijk spannend en humoristisch boek is dit. Een aanrader dus!

donderdag 1 augustus 2013

Stadsdichter: De "bekengedichten": Berflobeek , Drienerbeek , Elsbeek

BERFLOBEEK

Nog nauwelijks een beek, voelt dit water zich
zo ongedwongen in de vrije natuur, het gebied

buiten stadse staketsels, opgewekt geruis dat
aan een bosrand ontspringt, langs grootse essen

huppelt, spelenderwijs bij struikgewas, van daar
naar de bomen verderop, kronkelend van levenslust

de kreek die, eenmaal tussen huizen beland, o wereld-
vreemde aanplant, onafwendbaar wordt herleid tot

recht en haaks, groen uitgeslagen oevers van beton,
waar de stroom weinig meer rest dan stilstand en stank.


----------------------------------------------------------------------------------


DRIENERBEEK

Wat herinnert nog aan dit eenvoudig
water als ondergronds het verder gaat,

buiten beeld? Kunst en andere werken
duiden op diepere stromen: een staande

golf, sierlijk in een hellend maaiveld
weggezakt, lijkt eeuwig leeg te lopen,

azuurblauwe rimpelingen in een dreef,
vastgeklonken tussen klinkers, een brug-

leuning waaronder de kreek, opgedoken
na een heel stuk spoorloos, weer verdwijnt.


----------------------------------------------------------------------------------


ELSBEEK

Geen mooier voorbeeld van aangelegde natuur
dan het volgende: hoe de loop van dit water, ooit

verzonken, aan de oppervlakte werd gebracht,
zoals vroeger, maar in de vorm van een verse

bedding waar geen vis zich al waagde, geen golf
te gronde ging, een vreemde groeve, openlijk

slingerend door de serene ruimte van een grasveld,
een gaarde met stille bomen, en verder nog, een lege

beek die lag te wachten op de vervulling van eeuwig
stromen,- alsof het daarna nooit anders was geweest.


John Heymans

Wie betaalt de veerman?

Kalimera! De throw-back-thursday tip van vandaag: 'Wie betaalt de veerman'! Twee weken geleden liep ik nog op Kreta rond en vandaag was ik op zoek naar een interessante blogtip.
Et voila: de dvd van de serie uit 1977.
'Who pays the ferryman' was destijds een populaire serie, en de openingstune hoor je soms nog wel eens terug op de radio.
"In de legendarische BBC-serie Wie betaalt de veerman? Keert Allan Holdane, bij de eilandbewoners beter bekend als Leandros, na 30 jaar terug naar Kreta, waar hij in de Tweede Wereldoorlog bij de partizanen gevochten heeft. Hij wil de balans van zijn leven opmaken, en besluit op zoek te gaan naar zijn geliefde Melina van wie hij al die jaren niets heeft vernomen. Wanneer zijn oude vriend Babis hem vertelt dat Melina is gestorven en dat hij een dochter heeft, besluit Alan op het eiland te gaan wonen om dicht bij zijn nieuwe familie te zijn. Als hij Annika, de zuster van Melina ontmoet, wordt hij verliefd op haar. Hij heeft echter geen rekening gehouden met de haat van de bejaarde, valse Katerina Matakis die een oude vete nieuw leven inblaast, waardoor zijn leven groot gevaar loopt. Verscheurd tussen angst en verlangen maakt Alan zich langzaam maar zeker los van het verleden…. Volgens de Griekse Mythologie brengt de veerman, Charon, je tegen betaling over de rivier de Styx naar het dodenrijk. De vraag is alleen: wie zal er sterven?" (nrclux.nl)
Op deze manier gaat het vast lukken om dat Griekse gevoel nog even vast te houden...
En vertel eens eerlijk: wie bleef er echt thuis voor deze serie toen die werd uitgezonden op de Nederlandse tv? Ik ben benieuwd...


Reserveer in onze catalogus

maandag 29 juli 2013

Ayurveda kookboek

Het is alweer een paar jaar geleden dat ik via de yoga in aanraking kwam met Ayurveda: een ruim 5000 jaar oude holistische leefwijze, die haar oorsprong heeft in India. Even in een notedop een paar weetjes:
Ayurveda is een integraal systeem, dat als doel heeft lichamelijke, geestelijke en spirituele gezondheid te bevorderen en te behouden. Een belangrijke manier waarop dat gebeurt is door middel van voeding. Ayurveda gaat er vanuit dat alles in de wereld van materie is samengesteld uit een unieke mix van de natuurelementen aarde, water, vuur, lucht en ether. Zo ook ons lichaam en onze voeding. Door deze twee op elkaar af te stemmen zorgen we voor balans en dus voor gezondheid.

Is die balans er niet, leef je niet volgens jouw 'natuur', dan ontstaan er ongemakken en ziektes, die zich zowel in lichamelijke als in emotionele of geestelijke klachten kunnen uiten. Voor het bepalen van jouw natuur kent de Ayurveda drie menstypes, wat betekent dat bepaalde natuurelementen bij een bepaald type overheersen. Dit zijn Vata (lucht en ether), Pitta (vuur en water) en Kapha (aarde en water). Daarnaast kent Ayurveda zes basissmaken die elk een andere functie in en effect op het lichaam hebben. Deze zijn zoet, zout, zuur, bitter, wrang en heet. Idealiter bestaat elke maaltijd uit een uitgebalanceerde mix van alle smaken die ondersteunend zijn aan jouw type.

Nou, dat klinkt misschien allemaal even heel ingewikkeld en theoretisch, maar wat het uiteindelijk oplevert is een kleurrijk bord met heerlijk eten, een gezonder lichaam en een rustiger geest. Dat is toch het proberen waard? Dat dacht ik dus ook. De beste manier om te starten is om een Ayurvedisch voedingsconsult te nemen. Dan leer je je basistype kennen, je disbalans onder ogen zien en je voedingspatroon aanpassen. Vervolgens moet je natuurlijk zelf aan de bak. En dan is een goed kookboek erg handig.

Het Ayurveda kookboek van Lies Ameeuw is een echte aanrader. Ze vertelt heel toegankelijk over de achtergronden van Ayurveda, de types, de smaken en over de werking van voedsel. De niet al te ingewikkelde Indiase gerechten zijn aangevuld met lokale ingrediënten en aangepast aan ons klimaat en onze gewoontes. Want ook dát is Ayurveda: voedsel tot je nemen uit de regio en van het seizoen. Een mooie ontmoeting dus tussen oost en west.

Zelf heb ik me deze zomer gestort op een Ayurvedische ontgiftings 10-daagse. Dat is even hard werken in de keuken, maar het levert wel een kleurrijk en smaakvol feestje op. Zoals de foto's hieronder bewijzen. Meer weten? Kijk hier maar even rond op de site van m'n favoriete voedingsconsulente. En eet smakelijk!

Reserveer in onze catalogus.


zaterdag 27 juli 2013

Slaid Cleaves - Still Fighting The War

Het mag dan zomer zijn; een deel van mij is zo af en toe al bezig met het jaarlijstje dat vlak voor kerst gaat verschijnen op dit blog.
Dat komt omdat er de afgelopen tijd opeens een paar prachtige albums uitkwamen die om een plekje in mijn lijstje moeten gaan strijden.

En aangezien ik ze niet allemaal opspaar voor dat ene moment...
'Still Fighting The War' is de onlangs uitgekomen plaat van Slaid Cleaves.
En daar word ik dus blij van!

"De in Austin (Texas) woonachtige Slaid Cleaves maakt al vanaf 1990 albums, 2 jaar na zijn debuut (The Promise) brak hij door bij een groter publiek, toen hij tijdens het Kerrville Folk Festival in Texas de New Folk Award won. Toch heeft Cleaves nog bij lang niet alle liefhebbers van Americana de bekendheid die hij zou mogen (of moeten?) hebben. Een sprekend voorbeeld is zijn optreden op 14 september van dit jaar, in het Noord-Hollandse Westwoud. Niets ten nadele van De Schalm (sterker, complimenten voor hun goede werk), maar je zou verwachten dat een man van zijn statuur die dag toch in Groningen te zien en horen zou zijn, bij het TakeRoot Festival
Terug naar Still Fighting The War. Dit nieuwe album telt 13 nummers die passen onder de noemer Americana. Country en folk zijn – zoals we kennen van Cleaves – de belangrijkste elementen. De titeltrack, hieronder te beluisteren, is een mooi nummer over veteranen voor wie de oorlog bij thuiskomst nog lang niet is afgelopen. (...)
Hoe serieus de opener ook is, het album kent ook genoeg vrolijkheid. Dat geldt bijvoorbeeld voor de countrytrack Texas Love Song, een nummer waarin Cleaves zelfs even jodelt (iets wat hij trouwens nog langer doet op God’s Own Yodeler). Niet alleen die jodel geeft een duidelijk countrygevoel, dat doen ook de slide op de Dobro en even later (op God’s Own Yodeler) instrumenten als de pedal steel en de viool. De tekst zorgt voor de grootste knipoog:
“You got Ballaire class and Dallas style
Austin soul and Luckenbach smile
For you I’d trade my truck in for a Lexus
You smell as sweet as the piney woods
I’d marry you if I thought I could
I love you even more than I love Texas”
Wat verder opvalt is hoe goed en zuiver de stem van de inmiddels 49 jarige Cleaves nog altijd is. Een stem die perfect past bij die van Eliza Gilkyson, zoals blijkt op In The Rain. Een prachtige ballad, met een erg mooie gitaarsolo! Cleaves krijgt op Still Fighting The War de hulp van meer bekende namen, zoals van Jimmy Lafave op de openingstrack." (writteninmusic)
Het is kortom een heerlijke plaat, voor wie van het genre houdt (dat dien ik er wel even bij te zeggen). Binnenkort meer van dit soort releases, want het belooft een mooi jaar te worden.


Reserveer in onze catalogus