vrijdag 9 maart 2012

Lars Kepler - Getuige

Dit is een boek dat je naar de strot grijpt. Heel direct geschreven, met vaart, en zo indringend dat sommige plotwendingen aanvoelen als een klap in je gezicht.
Getuige is het derde boek van het Zweedse schrijversechtpaar dat schuil gaat achter de naam Lars Kepler. Ter gelegenheid van het verschijnen van deze titel waren de schrijvers deze week in Nederland. Ondergetekende kon aanwezig zijn bij een meet & greet in Amsterdam, ware het niet dat ik nogal aan het snotteren was met traanogen. Dat wilde ik de overige thrillerliefhebbers van de crimezone buzz-club toch niet aandoen. Ik heb dus wat gemist, maar maak het met deze blogpost misschien een beetje goed.
Alexander Ahndoril en Alexandra Coelho schrijven letterlijk samen aan hun boeken: ze praten voortdurend over het verhaal. Een plot wordt aan de keukentafel bedacht, stukken tekst worden heen en weer gemaild. De hoofdpersoon uit hun boeken is Joona Linna, een Fin. Waarom? In Zweedse thrillers is de hoofdpersoon vaak een alcoholische, sombere en gescheiden politieman. De schrijvers wilden iets anders. een heel ander type, met een verleden dat in de acht boeken (!) langzaam zal worden uitgerold...
We schreven op dit blog al over het debuut van Lars Kepler, Hypnose, en stipten daar ook al de commotie aan over de zoektocht naar de ware identiteit achter Lars Kepler:
Het manuscript zonden ze naar hun uitgever, maar zonder hun ware identiteit te onthullen. Alexander: ‘We hadden een speciaal emailadres aangemaakt en de brief ondertekende we met Lars Kepler. We wilden dat Hypnose zou worden beoordeeld op het verhaal, de plot, en niet op de auteurs die we al waren. Het klinkt ineens een beetje gek, maar wij vonden het echt een goed idee.’ De uitgever, waar Alexander en Alexandra beiden al eerder publiceerden, was direct enthousiast. Maar hij weigerde verder te lezen voordat hij wist wie Lars Kepler was. Alexandra: ‘Hij zei later, het verhaal was zo heftig. Wie bedenkt er nu zo iets. Het had wel een gevaarlijke gek kunnen zijn die het schreef. Achteraf deed de wijze van groeten in de brief de uitgever vermoeden dat het Alexander zou kunnen zijn. Zo zie je maar.’ Ze besloten hun identiteit bekend te maken, maar alleen als ze op voorhand zouden horen dat het boek zou worden uitgegeven. Die belofte kwam er. De uitgever betaalde negen miljoen kronen voor het debuut, omgerekend 1 miljoen euro.Daarna kwam alles in een stroomversnelling, vertelde Alexandra. ‘Er werden direct al enkele hoofdstukken vertaald en meegenomen naar de London Book Fair.’ Uitgevers rolden over elkaar heen om de rechten binnen te slepen. De vertaalrechten werden voor astronomische bedragen verkocht. Inmiddels staat de teller op 38 landen. Het megasucces, ruim voor de verschijning van het boek, was het startpunt van een nieuwe Zweedse hype. ‘Het werd een ware heksenjacht,’ vertelt Alexandra. Aftonbladet, de grootste Zweedse tabloid, moest en zou erachter komen wie de geheimzinnige Lars Kepler was. Ze begonnen te spitten. Ze openden zelfs een hotlijn om tips te verzamelen.’ (crimezone.nl)
Maar even weer terug naar het boek.
De Birgittagården is een internaat voor jonge vrouwen met destructief gedrag. Op een donkere herfstnacht wordt een van de opgenomen meisjes vermoord in de separeerkamer van het internaat. Ze wordt met beide handen voor haar gezicht gevonden op het bed. Niemand heeft iets gezien en een van de meisjes is spoorloos verdwenen. Inspecteur Joona Linna reist af naar de Birgittagården en bevindt zich al snel midden in de meest raadselachtige moordzaak waarop hij ooit is gestuit. Als hij op zoek gaat naar de oplossing, worden er verwoestende krachten in werking gezet. Er zijn geen getuigen, maar kort na de gewelddadige moord begint een vrouw in Stockholm de tiplijn van de politie te bellen met informatie. Eerst vraagt ze geld voor haar inlichtingen, maar later verzoekt ze hen alleen maar te luisteren, steeds wanhopiger.
Het is echt wel weer even geleden dat ik een boek las dat ik echt niet aan de kant wilde leggen. Verslavend is het, zonder overdrijven. De schrijfstijl van Lars Kepler zorgt er voor dat je in no time deelgenoot bent van het verhaal, Of, om maar een nog toepasselijker term te gebruiken, je bent getuige. Je bent er bij, zo dichtbij dat het bijna verlammend gaat werken en je bang bent dat je ontdekt wordt. Naast het spannende verhaal zelf leer je ook Joona Linna beter kennen. En als je uiteindelijk het boek dichtklapt, weet je het: het volgende boek wordt zo mogelijk nog spannender...
De filmrechten zijn bij het verschijnen van Hypnose al verkocht. De eerste film, Hypnotist verschijnt nog dit jaar in de bioscoop. De Nederlandse première is waarschijnlijk tijdens het tweede Lumiere filmfestival, eind van dit jaar. Film twee en drie zijn al in de maak, allemaal met een andere regisseur.
Ik kan bijna niet wachten...

Reserveer in onze catalogus

woensdag 7 maart 2012

Waarom we kopen wat we kopen

Vorig jaar is de bibliotheek getransformeerd van een ruimte met rijen boekenkasten naar een ruimte die ons als lezer meer moet verrassen en verleiden. Dat hebben we afgekeken van de retail. Hét boek dat ons iets leert over consumentengedrag is 'Waarom we kopen wat we kopen' van Paco Underhilll.

Het bedrijf van Paco Underhill, Envirosell, adviseert winkels, fabrikanten, banken, verzekeringsbedrijven en fast-foodketens over hoe ze hun omzet kunnen maximaliseren. Toch gaat zijn boek 'Waarom we kopen wat we kopen' niet zozeer over geld, maar vooral over mensen en dus over ons. Over wat en waar we kopen en waarom we dat doen. Zijn onderzoek bestaat vooral uit observeren en tellen. Hoeveel mensen bevinden zich voor in een winkel en hoeveel achterin. En waarom zit hier verschil in. Wat trekt mensen naar binnen en waarom blijven ze ergens steken. Waarom blijven mensen soms lang en waarom zijn ze soms bijzonder snel weer verdwenen? Wat vinden klanten prettig en waar hebben klanten een hekel aan? Het observeren gebeurt door obeservanten en door video opnames die later minutieus bestueerd worden.

In het boek legt Underhill uit:
- waarom producten die er in de marketingvergadering perfect uitzien, in de winkel soms onverkoopbaar blijken;
- waarom vrouwen niets kopen in te smalle winkelpaden;
- waarom het Internet nooit de rol van het winkelcentrum zal kunnen overnemen;
- hoe ijzerhandels zich leren aanpassen aan vrouwen;
- hoe mannen ongemerkt leren te winkelen als vrouwen;
- waarom kattensnoepjes laag op het schap moeten staan maar de grote maten herenondergoed daar juist niet moeten liggen;
- hoe werkende vrouwen de indeling van supermarkten hebben veranderd;
- waarom de filiaalhouder van de bank het verst van de deur zit;
- en nog veel meer.

Een nadeel van dit boek is misschien dat het enigszins gedateerd is. Dat wil zeggen dat het uit een tijd stamt waarin internetwinkelen nog niet de vorm had aangenomen die het nu heeft en er dus relatief weinig tijd aan besteed wordt.
Maar toch: bijzonder interessant voor marketeers en retailers, maar voor mij als hobby-shopper minstens zo interessant, bijvoorbeeld om te lezen waarom ik toch telkens weer die impuls aankopen doe!


Reserveer in onze catalogus

maandag 5 maart 2012

Spanning in verhalen: over het schrijven van spannende boeken

Nederland heeft een miljoen hobbyschrijvers. Dit bleek in 2007 uit een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van het dagblad Trouw. Misschien is het ondertussen wel gegroeid naar 2 miljoen? Feit is dat heel veel mensen het leuk vinden om te schrijven en dromen van een bestseller. Maar ja, hoe pak je dat aan?

Uitgeverij Augustus zag, heel slim, een gat in de markt en is begonnen met de Schrijfbibliotheek: een serie inspirerende schrijfboeken over tal van onderwerpen die met creatief schrijven te maken hebben. Ze hebben ruim 30 titels in hun aanbod van Korte verhalen schrijven tot Personages, conflict, perspectief.

Een boek dat ook in deze serie is uitgekomen is Spanning in verhalen van René Appel. En als iemand iets te melden heeft over hoe je spannende verhalen schrijft dan is het René Appel wel. Geïnspireerd door schrijvers als Patricia Highsmith en Ruth Rendell heeft hij sinds de jaren tachtig een indrukwekkend oeuvre van psychologische thrillers opgebouwd. Oh ja, hij ook nog hoogleraar taalkunde.

In Spanning in verhalen laat René Appel zien met welke trucs je een verhaal onder spanning kunt zetten. Wat zorgt ervoor dat een lezer gepakt wordt door de eerste zinnen, alinea of hoofdstuk? Wat maakt een boek "unputdownable"? Hij behandelt verschillende aspecten van een boek die hierbij een rol kunnen spelen zoals tijd & tempo, personages & karakters en mysteries, raadselen en vragen. René Appel geeft verrassende  inzichten en gebruikt veel voorbeelden uit zijn eigen boeken maar ook uit een breed scala van andere boeken zoals De Avonden, The Silence of the Lambs, Madame Bovary en De Grot. Een praktisch boek dus om je op weg te helpen je eigen bestseller te schrijven!

Een andere unieke mogelijkheid voor aspirant schrijvers is meedoen aan de cursus Ontdek je schrijftalent in Bibliotheek Hengelo. In deze cursus van 8 lessen die start op 27 maart a.s. geeft Femke Nales (journalist en blogger) een basiscursus creatief schrijven. Een gastles wordt gegevens door schrijfster Nicolet Steemers. Vol is vol!
      
Reserveer Spanning in verhalen in onze catalogus.

zaterdag 3 maart 2012

Wat doen we met Fred? - Tineke Beishuizen

Van de achterflap
In De Maegd, de stamkroeg waar een groep vriendinnen elkaar iedere week ontmoet, lijken alle problemen overzichtelijk en soms zelfs amusant. Dat is niet de laatste plaats te danken aan de witte wijn die er met royale hand geschonken wordt. Toch geeft hun vriendschap meer scherpe kantjes dan ze elkaar willen toegeven. Maar het had allemaal nog jaren heel gezellig kunnen blijven, als Fred niet op het toneel was verschenen. En als vriendschap in haat verandert, vallen er doden. Een geestig, spannend en volstrekt eigentijds verhaal.

In Wat doen we met Fred? van Tineke Beishuizen wordt het verhaal verteld door Tess, op een wat laconieke en af en toe cynische toon. En ook met de nodige humor waardoor het een luchtig en lekker leesbaar boek is. Je zit meteen in het verhaal en blijf je doorlezen. Ik heb in ieder geval een paar lekker ontspannende leesuurtjes gehad en heb het nieuwste boek Lot van haar ook maar aangevraagd. Voor ff lekker lezen….

En nog leuker, dinsdag 20 maart kun je haar ontmoeten. Dan komt Tineke op uitnodiging van Bibliotheek Hengelo in de Boekenweek 2012 een lezing geven in Kulturhus Hasselo.

Reserveer Wat doen we met Fred? in onze catalogus
Reserveer Lot in onze catalogus

donderdag 1 maart 2012

The Little Willies - For The Good Times

In 2003 startte Norah Jones een initiatief met bevriende muzikanten. Naast haar solo-carrière werd het album van The Little Willies gemaakt: met liefde voor traditionals, country en roots.
En nu ligt het tweede album van deze 'gelegenheidsformatie' in de winkel (en in de bieb natuurlijk). 'For The Good Times' is opnieuw een plaat met mooi uitgevoerde folkliedjes en countrysongs.
"Het nieuwe album For The Good Times van The Little Willies verschijnt nu bijna 6 jaar na hun debuut. Het is wederom een prettige verzameling countrysongs waarvan de schrijvers nu ondermeer Johnny Cash, Loretta Lynn, Dolly Parton en net als op het debuut van Kris Kristofferson zijn. En waar de band op het vorige album nog een viertal eigen songs had bijgesloten is dat er nu nog maar eentje: Tommy Rockwood van Jim Campilongo. Het maakt voor de kwaliteit van het album niets uit. Met het door Cal Martin geschreven Diesel Smoke, Dangerous Curves, het door Norah Jones naar heerlijke hoogten gezongen titelnummer en het door Richard Julian op fenomenale wijze gezongen Permanently Lonely zijn er al behoorlijk wat hoogtepunten te noemen. Ook albumafsluiter Jolene, zo ongelooflijk bekend gemaakt door Dolly herself, krijgen een echte TLW bewerking, en dat is een heel fijne! De rest van het album is ook prima in orde. De ‘coverband’ weet zich duidelijk in elke song in te leven en met klasse deze een fijne nieuwe versie mee te geven. Luister in dat geval ook even naar hun versie van Scott Wiseman’s Remember Me, Hank Williams’ Lovesick Blues en Johnny Cash’s Wide Open Road die met heerlijk gitaarwerk van Campilongo naar grote hoogten wordt gestuwd." (Writteninmusic.com)
Een cd die gemaakt is uit liefde voor de muziek. Countryclassics in een nieuw jasje, een jasje dat perfect zit...



Follow me on Spotify

Reserveer in onze catalogus

maandag 27 februari 2012

Magnolia

Je hebt van die films die je na de eerste keer al nooit meer vergeet en die je daarna over en over kunt zien. Magnolia was voor mij zo'n film. Alweer meer dan 10 jaar oud, maar als verhaal tijdloos.

Het is even opletten, om twee redenen. De cast bestaat uit enkel top-acteurs. Dus je bent in het begin vooral bezig met in je geheugen te graven, want waar kén je die ook alweer van? Oh ja, en dát was ook zo'n geweldige film, daar speelde hij ook in mee. Kortom, als je een beetje een filmganger bent, dan zie je van binnen allerlei beelden voorbij komen.

Maar dan moet je je echt gaan concentreren op het verhaal. Een 'episch mozaïek' noemen sommigen het. Dat klinkt mooi en klopt ook wel. Je ziet twee handen vol uiteenlopende karakters, die via verschillende verhaallijnen elkaars leven kruisen. Door de speling van het lot, door toeval of door menselijke interactie. Het maakt niet uit, het levert in ieder geval een onvergetelijke climax op.

Uiteindelijk blijken alle personages, ondanks hun roem, pijn of eenzaamheid, op zoek naar hetzelfde: zingeving, geluk en vergeving. En geloof me, er valt in de levens van deze mensen heel wat te vergeven.

Kijk hieronder voor de traileren maak kennis met een mozaïek van mooie mensen. Nieuwsgierig? Kijk dan ook even naar ruim vier minuten onvergetelijke quote's!



Reserveer nu in onze catalogus.

vrijdag 24 februari 2012

Varg Veum

Varg Veum is de hoofdpersoon in een serie thrillers van de Noorse schrijver Gunnar Staalesen. Deze boeken zijn de moeite van het lezen zeker waard, maar ik wil het deze keer graag hebben over de films. Een dvd-box met zes films over deze solistische privédetective zorgen er voor dat je meegezogen wordt in de verhalen. Een aantal afleveringen is uitgezonden op de Belgische tv en ook in Nederland kwam al eens wat voorbij.
Varg Veum (gespeeld door Trond Espen Seim) woont in Bergen aan de westkust van Noorwegen en is een jonge roekeloze privédetective die geen onrecht kan dulden. Met zijn ongewone onderzoeksmethodes flirt hij vaak met de grens van de wet. 

Dat lijkt een veel voorkomend gegeven in een serie spannende films, maar het gaat geen moment vervelen.
Er is iets met die Scandinavische manier van filmen. Het kleurgebruik? Of het idee dat de casting altijd precies goed is? Zo zat ik afgelopen week in de bioscoop te kijken naar de film 'The girl with the dragon tattoo', de Engelstalige verfilming van het eerste deel van de Stieg Larsson-boeken. Spannende film, zeker geen slap aftreksel, maar het gevoel bekruipt je dat deze versie niet helemaal nodig was. De originele Zweedse versie is uiteindelijk toch nét even iets beter. Ok, nou heb ik ook wel een beetje een zwak voor de Scandinavische taal..

Om kort te gaan: als je houdt van krimi's, met hoofdpersonen die ook zo hun nukken hebben en niet altijd even tactisch zijn (maar die je op de een of andere manier toch sympathiek gaat vinden), dan moet je deze films maar eens bekijken.
Noors film-avondje dan maar?



Reserveer in onze catalogus

woensdag 22 februari 2012

Pil

Medio vorig jaar zakte een goed vriend van me weg in een diepe depressie. Depressie is niet leuk om over te schrijven. Helaas is de werkelijkheid dat veel mensen aan een of andere vorm van depressie lijden. In het geval van die vriend was dit de tweede keer dat hem dit overkwam. Het vervelende aan depressies is dat het moeilijk is aan te geven wat de depressie veroorzaakt. De behandeling bestaat meestal uit een combinatie van cognitieve gedragstherapie en medicatie. De bewuste vriend waar ik het over heb ging met beide aan de slag, maar met slecht resultaat. De therapie bracht hem geen steek verder en bij de medicijnen waren de bijwerkingen erger dan de kwaal, ook na wat langer volhouden. Totdat hij een boek las en zichzelf daar zo in herkende dat hij een nieuwe poging waagde. De medicijnen die hij dit keer kreeg bleken een gouden greep.

Ik houd niet zo van boeken die ziekte geschiedenissen beschrijven, maar op aanraden van deze vriend heb ik Pil van Mike Boddé gelezen. Ik kende Mike Boddé niet, maar ik heb begrepen dat hij een redelijk bekend cabaretier is en vooral bekendheid geniet van de Mike & Thomas show. 'Pil' gaat over heel veel nare dingen. Over de depressie van Mike, over de dood van zijn broer en over pijn. Maar 'Pil' is ook heel toegankelijk geschreven, met de nodige humor, zonder de ernst van het verhaal geweld aan te doen. Feitelijk is het een prachtig document over het gevoel de werkelijkheid te verliezen en weer overeind te krabbelen en Mike Boddé schenkt ons een ontroerend beeld van zijn leven en familie. Alle hoofdstukken worden afgesloten met gedichtjes waarvan zowel de vriend als ik elkaar bekenden dat we die op een gegeven moment oversloegen, omdat we wilden weten hoe het verder ging.

De belangrijkste herkenning in dit boek zit in de constatering dat een pilletje soms de oplossing is. Dat geldt niet alleen voor depressies, angsten en/of paniekaanvallen. Als we een te hoge bloeddruk hebben vinden we het heel normaal dagelijks een pilletje te slikken. Als onze schildklier het begeeft of juist als een gek tekeer te gaat vinden we het heel normaal daarvoor een pilletje te slikken. Als die stofjes in onze hersenen niet doen wat ze eigenlijk horen te doen dan is het dus heel normaal daarvoor een pilletje te slikken. Een mooi voorbeeld laat Boddé in het boek zien. Mensen vragen vaak of je gevoelsleven niet afgezwakt raakt door de medicijnen, of alles niet vervlakt. In het boek laat Boddé een grafiekje zien hoe dat voor hem is. Zijn leven kent hoogte- en dieptepunten, maar vóór zijn pil zaten zelfs de hoogtepunten onder de nullijn. Nu kent hij nog steeds hoogte- en dieptepunten, maar hoogtepunten stijgen (ruim) boven de nullijn uit terwijl de dieptepunten eronder zitten. Zeg maar zoals het hoort te zijn. Uiteindelijk stelt dit hem in staat weer van de dingen te genieten en verdriet is er natuurlijk ook, maar niet meer zo peilloos diep dat hij de weg naar boven kwijtraakt.

Reserveer Pil in onze catalogus

maandag 20 februari 2012

Body, een lijfboek

In zijn nummer 1 New York Times bestseller Body, een lijfboek beweert Timothy Ferriss het ultieme antwoord te hebben gevonden op hoe je met zo weinig mogelijk moeite er fantastisch uit kan zien. O ja, en ook hoe je ook de beste seks aller tijden kunt beleven. Geen wonder dat zijn boek een bestseller werd in Amerika!

Zijn uitgangspunt is om met een minimale fysieke inspanning en een uitgebalanceerd dieet een zo groot mogelijk effect te krijgen. Vijftien jaar lang experimenteerde hij op zichzelf met behulp van medici en wetenschappers. En daarbij week hij af van de gebaande paden. Hij zegt niet dat de basisregels van populaire diëten fout zijn maar dat deze niet de spectaculaire resultaten geeft van zijn dieet. Ook uren zweten in de sportschool werkt volgens hem ook niet. 

Wat is dan de basis van zijn aanpak? Een belangrijk uitgangspunt is "de minimale effectieve dosis" of  MED: de kleinste dosering die een gewenst resultaat levert. Alles wat je meer of minder doet zet geen zoden aan de dijk. De MED is zowel van toepassing op fysieke inspanning als op diëten. In Body, een pil van een kleine 600 pagina's, gaat Ferriss met zijn aanpak o.a. in op "Vet kwijtraken", "Spierversterking", "Een beter seksleven", "Perfect slapen", "Blessures verhelpen", "Sneller en beter rennen" en "Sterker worden".

Body is een fascinerend boek om te lezen ook als je er verder helemaal niks mee wilt doen. Zijn theorieën en praktijkverhalen zijn interessant en ook hilarisch: Ferriss gaat soms wel heel ver met zijn experimenten. En spinazie, zuurkool en kaneel hebben voor mij nu een totaal andere betekenis!

(n.a.v. de reactie van Peter op dit artikel hier een linkje naar zijn mijn4hourbodydagboek)

 

Reserveer Body: een lijfboek in onze catalogus

zaterdag 18 februari 2012

Grip - Stephan Enter

Niets in het zingen der krekels
Verraadt hoe vlug ze sterven

Deze regels van Matsuo Bashõ vormen het motto in de roman Grip van Stephan Enter over vriendschap, of de illusie daarvan en over herinnering.
 

Vincent, Martin, Paul en Lotte waren twintigers toen ze elkaar leerden kennen en met elkaar op de Lofoten klommen. Nu zijn ze veertig, en ze komen weer bij elkaar. Waarom? Een incident tijdens hun klimavontuur op de Lofoten, stuurde hun levens op dramatische wijze. Wat is er nu precíes gebeurd toen zij daar aan het klimmen waren? Ze willen allen terug naar dat moment, elke vanwege zijn eigen reden. De een omdat toen alles is begonnen, de ander omdat toen alles tot stilstand kwam, de derde door een combinatie van die twee. Stukje bij beetje en vanuit wisselend perspectief blikken Martin, Vincent en Paul terug op wat zich tijdens hun laatste gezamenlijk trip heeft afgespeeld. Lotte, de vrouw waarop ze allemaal verliefd waren, staat centraal in hun overpeinzingen.

Grip gaat over de vraag of je het leven leidt dat je had willen leiden. Of de keuzes die je maakte wel jouw keuzes waren. En tegelijkertijd is het ook een heel spannend verhaal, je blijft lezen.
Een boek om over na te praten, al was het maar vanwege de behoefte aan verklaringen, aan een duidelijk verband tussen oorzaak en gevolg.

Reserveer Grip in onze catalogus

donderdag 16 februari 2012

Fred Eaglesmith - 6 Volts

Wat een heerlijke treurbeuk is dit! Het laatste album van Fred Eaglesmith, '6 Volts', is er eentje van ongekende klasse. Nou is niet iedereen dat wellicht met mij eens: je moet wel een beetje van houden van stoffige opnames, 'stripped down', mono in één keer met één microfoon... Hoezo high tech?

Maar de sfeer is er geweldig door. En het past zo verschrikkelijk goed bij de stem en de instrumenten die je gemoed teisteren zodra je deze plaat opzet.

De klasse van iedere individuele plaat hangt samen met de mate waarin Fred Eaglesmith geïnspireerd is. En deze plaat behoort tot één van die albums waarbij de kwaliteitsnaald extra naar boven veert. 
6 Volts behoort tot de categorie zoals de meesten Fred kennen, en tevens graag horen, inclusief ikzelf. Het album toont Eaglesmith van zijn gevoelige kant, is veelzijdig bovendien. Het herinnert aan zijn tijd met de Squirrels, maar de plaat bevat daarnaast ook rauwere momenten. Zoals het nummer Johnny Cash, dat sterke referenties oproept aan Neil Young’s gitaarspel. Stars is een melancholische wandeling langs memory lane; “We thought it would never end, we played like we were stars.” De instrumentatie hoort thuis in het landschappelijke. Denkbeeldig situeren we de opnames tussen hooiberg en graanschuur. Karakter bezit hij nog steeds deze als Elgersma geboren Canadees. Geen ster met allures, maar een artiest zoals we ze graag zien, met twee benen op de grond. (Rein van den Berg/Johnny's Garden)
Eaglesmith gaf dit album eerst in eigen beheer uit; niet regulier in Nederland verkrijgbaar dus, maar wel te koop bij de concerten die hij eind vorig jaar gaf. Maar inmiddels is de cd regulier te kopen én te lenen.
En daar zijn we dan weer erg blij mee. Verplichte luisterkost voor roots-liefhebbers!



Follow me on Spotify

Reserveer in onze catalogus

maandag 13 februari 2012

Een hart onder de riem

Bundeltje met 18 ongetitelde dierenverhalen (waarvan drie niet eerder gepubliceerd) om troost uit te putten. De dieren verkeren steeds in een bepaalde gemoedstoestand.

Hoe saai kan de titelbeschrijving van een boek zijn, denk ik dan. De verhalen van Toon Tellegen verdienen echt meer dan dit. Want dit zijn stuk voor stuk poëtische en filosofische en troostrijke pareltjes. De uitgever doet het beter, die vermeldt op de achterflap tenminste nog: De dierenverhalen [...] bieden de lezer troost en een bevrijdende lach. Ja, dan heb je het goed aangevoeld.

Dit piepkleine boekje Een hart onder de riem, met 18 piepkleine verhalen uit het beroemde dierenbos van Tellegen, kreeg ik onlangs kado. Een troostrijk kado, dat je alleen zult krijgen van iemand die het goed met je voor heeft. Ondanks dat je dit binnen een uur uit hebt als het zou moeten, kun je niet anders dan het na elk verhaaltje even wegleggen. Om jezelf te troosten, even bevrijdend te lachen, of gewoon wat voor je uit te staren.

Omdat ik het goed met alle bieblogvolgers voor heb, krijg je hierbij het kortste verhaaltje uit deze bundel kado, van mij.

Hierbij deel ik u mede dat de taart die ik voor mijn verjaardag heb gebakken is mislukt.
Komt u dus maar niet.
Indien u mij toch iets wilt geven: dan graag iets bemoedigends.
Ik ben de wanhoop nabij.
Het aardvarken.


De dieren zagen grote rookwolken boven het bos uit komen en hadden kort daarvoor een langdurig gerommel en enkele ontploffingen gehoord.
   Ze keken elkaar aan.
   'Ja, ja,'zeiden ze, 'taarten...'
   Ze schudden hun hoofd en dachten aan het aardvarken en zijn wanhoop. Iedereen maakte iets bemoedigends en stuurde het hem of legde het voor zijn deur.
   Terwijl de walmen van zijn zwartgeblakerde taart nog om hem heen hingen pakte het aardvarken zijn cadeaus uit, bekeek ze en snikte lang en heftig.
   Toen droogde hij zijn tranen. Heel langzaam sloop zijn wanhoop weg, verdween in het struikgewas en, later die avond, achter de horizon. Bemoedigende gedachten, die hij van de eekhoorn had gekregen, verschenen in zijn hoofd. En voordat hij in bed stapte, die avond, danste hij zelfs nog even, op zijn koude vloer, en zei tegen zichzelf: 'Hallo aardvarken. Hallo hallo.'
   Misschien, dacht hij, toen hij even later zijn deken over zijn hoofd trok, moet ik vaker iets laten mislukken. Maar voor hij verder kon denken over die vreemde gedachte die nog het meest leek op het kraken van een holle boom in een storm, vielen zijn ogen toe en sliep hij.

Reserveer in onze catalogus.
Meer dierenverhalen van Toon Tellegen in onze catalogus.

woensdag 8 februari 2012

de vliegenvanger

Hoe zet je een boek in de markt? Daar zijn natuurlijk verschillende manieren voor en de manier waarop dit is gebeurd met 'De Vliegenvanger' is er één van. Wie is de schrijver van dit boek? Is het echt gebaseerd op bestaande dagboeken? Wat is waar en wat niet? Kortom, bouw een aantal mysteries rondom een boek, geef het een eigen website en zie de belangstelling is daar. Geef het hier en daar een sensueel, zelfs erotisch, tintje en voorwaar de boeken vliegen als warme broodjes over de toonbank.
Hoe verging het mij? Ik kreeg dit boek aangereikt door een collega. Zij had dit boek voorzien van een genre-etiket: erotisch verhaal. Er zat een briefje in met mijn naam erop, dus kwam ze het mij brengen. En ja, ook ik ben nieuwsgierig. Achterop het boek begint het als volgt: 'Houd God voor ogen en je gulp gesloten.’ Met dit advies wordt de Limburgse Peter naar het seminarie gestuurd. Wat gaat dit worden?
Om teleurstellingen te voorkomen, erotisch wordt het nergens echt. Het boek is gebaseerd op de dagboeken van monnik Peter Linders, die jarenlang in handen waren van programmamaker Rik Felderhof. Deze zorgde ervoor dat het verhaal werd uitgegeven.

'De Vliegenvanger' gaat over Peter die als boerenzoon de kans krijgt om verder te leren, maar dan wel op het seminarie. Goedgelovig opgevoed vindt Peter dit helemaal geen probleem, totdat hij beseft dat dit betekent dat hij niet met zijn buurmeisje kan trouwen waarmee hij als sinds jaar en dag 'verloofd' is. Peter snapt daar sowieso niets van, want de liefde is toch één van de mooiste scheppingen van God? Als Peter betrapt wordt met één van zijn medestudenten in een innige omhelzing (en echt verder dan dit gaat het niet!) worden ze allebei weggestuurd. Diep beschaamd durft Peter niet terug te keren naar zijn geboortedorp om zijn ouders, de pastoors en zijn favoriete juf van de school onder ogen te zien. Wat volgt zijn de omzwervingen van Peter door Europa waar en passant ook de Eerste en Tweede Wereldoorlog uitbreken. De titel van het boek is afkomstig van de periode dat Peter als verzetman gevangen zit, als vliegenvanger dienst doet bij een Duitse kampcommandant en zo ontsnapt aan zijn executie.

Wat maakt het boek aantrekkelijk? De min of meer lichtvoetigheid van de hoofdpersoon. Zijn volkomen natuurlijke manier om zaken en mensen te benaderen. En ook de toch met veel humor geschreven tekst en ook de soms bijna filosofische bespiegelingen van een man die weliswaar z'n hart volgt maar als de emoties echt te dicht bijkomen het hazepad kiest. En, onmiskenbaar, de aan de ene kant religieuze invalshoek en aan de andere kant de liefde in al zijn vormen, met als pikant detail natuurlijk de misstanden waartoe dit geleid heeft... En is het nou echt waar of niet?
Wat maakt dit boek minder aantrekkelijk? Soms vond ik het boek ronduit irritant om te lezen. De hoofdpersoon heeft wel heel veel meegemaakt en dan ook nog verzetsheld worden. Veel wordt aangestipt, maar niet uitgediept. Met name de historische achtergrond maakte het voor mij op een bepaald moment minder geloofwaardig. Het zijn juist de delen waarin de relaties met de verschillende personen beschreven worden die het boek de moeite de waard maken. Maar hoe dan ook, ik kon het niet wegleggen en heb het helemaal uitgelezen!