maandag 20 juli 2009

Atonement

Voor één keer 'steel' ik een beschrijving van een film. Geschreven door Bart Moeyaert op het weblog van Villa Kakelbont, toen hij gastschrijver van de maand was.
Want hij is mooi.

Gisteravond zat ik om kwart voor zes in bioscoop Arthouse in Zürich. Ik heb Atonement gezien. Er is iets met me gebeurd.

Ik kan niet puur genietend in een bioscoopzaal zitten. Vanaf minuut één ga ik ontleden, meten, meedenken met dialogen, beeldvoering, setting. Heeft de regisseur gegoocheld met het verhaal? Vangt de montage een ritme dat er is ingestopt om het publiek te behagen? Het is sterker dan mezelf, maar pas als ik het vragenstellen vergeet, weet ik dat de film bij mij werkt. Als ik de trucs of de kunstjes niet meer zie, dan is er blijkbaar een andere kracht aan het werk.

Tijdens Atonement was er een andere kracht aan het werk. Ik heb het boek van Ian McEwan gelezen, hij is één van de schrijvers die ik verzamel, sinds ik The Cement Garden heb gelezen, jaren geleden. Ik kende dus het verhaal dat zou komen. En toch. Was het de beginscène, met de elfjarige Briony die op haar schrijfmachine een toneelstuk afmaakt, op dezelfde manier zoals ik het deed toen ik elf was en poppenkastverhalen schreef? Was het die ene simpele wijsheid over het verschil tussen de roman en het theaterstuk — het feit dat je als schrijver van theaterstukken geheel afhankelijk bent van derden? Was het mijn verbazing voor de spannende forward-and-back-techniek die scenarist Christopher Hampton toepast? (Hij is ook de scenarist van Dangerous Liaisons, daar liet hij ook al een staaltje van zijn kunnen zien.) Het zal allemaal wel geholpen hebben, inclusief de fotografie, de slimme filmmuziek (ze viel me een beetje te hard op, en dat is niet goed, maar ik vond het wel een vondst, met die schrijfmachine als instrument), en die minutenlange camerabeweging over het strand van Duinkerken. Mooi. Prima.

Toch denk ik dat het vooral Vanessa Redgrave was die het werk wat mij betreft heeft afgemaakt. Zij is de oudere schrijfster Briony Tallis, die op de televisie haar laatste boek becommentarieert, Atonement, het boek dat ze zelf ‘eigenlijk haar eerste’ noemt. Ineens zegt ze iets over de waarheid en de leugen, de feiten en de fictie, het echte en onechte. Omdat ik in mijn eentje in de zaal zat, was het alsof Vanessa Redgrave zich niet rechtstreeks tot de camera richtte, maar het alleen tegen mij zei. En auw, de klappen kwamen aan.



Reserveer in onze catalogus.

zaterdag 18 juli 2009

Donderdagmiddag. Half vier.

Ik las alweer een tijd geleden het boek Donderdagmiddag. Half vier. van Kristien Hemmerechts, zo'n Vlaamse Reus. De flaptekst schrijft:
Dit is een boek over kinderen. Over mensen die kinderen willen maar ze niet kunnen krijgen, of ze kunnen krijgen maar ze niet willen, of ze krijgen zonder ze te willen, of ze willen en ook krijgen. En omdat het een boek over het hebben en krijgen en willen van kinderen is, is het ook een boek over liefde, en over het maken van die kinderen, dat soms in liefde gebeurt. Soms ook niet.

Kijk, dán heb je mijn aandacht.

Alles draait in dit boek om een fataal ongeluk, veroorzaakt op een donderdagmiddag, om half vier, door de camionette van typeleraar Damiën. De auteur had het ook een 'bestelbus' kunnen noemen, maar - zo legt ze in het eerste hoofdstuk uit - in dit verhaal past een camionette beter. En ze heeft gelijk. Een ander personage werkt in een frietkot. Daarom hou ik dus zo van Vlaamse schrijvers.

De aanloop naar en de gevolgen van dit ongeluk worden verteld door de ogen van verschillende personen uit het leven van het slachtoffer. Een mooie vorm. Aan het eind komt alles samen in het verhaal van Karen, het slachtoffer.

Op haar website schrijft Hemmerechts:
Ik heb dit boek geschreven omdat ik stilaan geloof dat de belangrijkste relatie die een mens in zijn of haar leven kan hebben, die met zijn of haar kinderen is, ongeacht het succes of falen ervan. Meer en meer geloof ik dat ouders onvoorwaardelijk van hun kinderen moeten houden, hoe moeilijk dat soms ook kan zijn. Dit boek is dan ook opgedragen aan alle kinderen, en dus aan ieder van ons.

Geloof me, het is een mooi boek. Of je nu ouder bent of kind...

Reserveer in onze catalogus.

woensdag 15 juli 2009

Mannen die vrouwen haten

Op de omslag van dit boek, geschreven door Stieg Larsson, staat misdaadroman. Normaal zou ik deze titel dan laten liggen. Ik heb niets met misdaad. Maar iets haalde mij over de streep. “Scandinavische roman. Debuut.” Gezien de gunstige prijs heb ik het zelfs gekocht. En ik ben niet teleurgesteld. Het voldeed aan de verwachtingen, zelfs meer dan dat.

Journalist Mikael Blomkvist, zojuist veroordeeld wegens smaad, wordt door de grootindustrieel Henrik Vanger ingehuurd om een familiekroniek te schijven en om uit te vinden wat er met zijn veertig jaar geleden verdwenen nicht Harriet is gebeurd. De zaak is nooit opgelost. Blomkvist begint zijn taak, met weinig vertrouwen, op een speciale plaats: een eilandje in het noorden van Zweden, waar de familie Vanger bij elkaar woont, een familie vol met vetes en vreemde figuren. Met Lisbeth Salander, een jonge gecompliceerde vrouw vol piercings en tatoeages maar een buitengewone goede hacker, vormt Blomkvist en hecht team. Als Blomkvist eindelijk een vinger achter het geheim krijgt, wordt er een gruwelijke beerput geopend en wordt duidelijk met wat voor familie hij te maken heeft.

Het is het eerste deel van De Millennium trilogie. De vijfhonderd pagina’s laten zich ademloos lezen dank zij de spannende en knap met elkaar verweven verhaal lijnen. Een prima boek voor deze tijd van het jaar, of je nu vakantie hebt of niet.

Het verhaal achter deze trilogie is nogal bizar. De auteur heeft de boeken in z’n vrije tijd geschreven, alles in één keer ingeleverd bij de uitgever en dat ook nog vlak voor zijn plotselinge dood. Tragisch dat hij niets meer meemaakt van de hype rond zijn boeken.

In verschillende besprekingen wordt al een vergelijking getrokken met de Da Vinci Code en voor liefhebbers van Mankell is het een echte aanrader. Ik verheug me in ieder geval al op deel 2 en 3: De vrouw die met vuur speelde en Gerechtigheid. Ben heel benieuwd of de auteur mij kan blijven verrassen.

Reserveer in onze catalogus


Francine

maandag 13 juli 2009

Econoshock: 6 schokken die ons leven zullen veranderen

"Dat u in interessante tijden moge leven" is een oude Chinese vervloeking. Volgens Geert Noels, auteur van het boek Econoshock, gaan we de komende jaren zeer interessante tijden tegemoet.

De wereldeconomie wordt door elkaar geschud als nooit tevoren en zal ons leven ingrijpend gaan veranderen. Geert Noels (hoofdeconoom bij de zakenbank Petercam) ziet 6 schokken waar we allemaal mee te maken gaan krijgen.
Schok 1 is de demografie: de wereldbevolking zou kunnen doorgroeien naar 10 miljard in het jaar 2050. Veel te veel voor onze planeet om al deze mensen te voeden. Andere demografische schokken zijn de vergrijzing en de verschuiving van het gewicht van wereldbevolking van het Westen naar het Oosten.
Schok 2 is dat het zwaartepunt van de economie verschuift naar het Oosten en dan hebben we het natuurlijk over China. Wat heeft het het wakker worden van China als economische reus voor gevolgen?
Schok 3 is de opkomst van de informatie en communicatietechnologie. We zijn er aan gewend maar wat voor een impact heeft e-mail, internet en mobiele telefonie wel niet gehad op ons leven tot nu toe? Deze schok is al een tijdje bezig maar het ligt zeker nog niet achter ons.
Schok 4 is het einde van de fossiele brandstoffen. De olie raakt op en hoe moeten we omgaan met deze energieschok?
Schok 5 is het nieuwe kapitalisme. Hoe moeten we het financiële systeem veranderen om een nieuwe creditcrisis te voorkomen?
En tenslotte Schok 6: de groene economie. De opwarming van de aarde afremmen wordt een enorme uitdaging voor de mens. Het zal ook zeker ingrijpen in ons leven; denk aan toerisme (vliegen!), bezit van een eigen auto en het eten van energievretende voedingsproducten zoals vlees.

Nogal schokkend allemaal? Geert Noels is zeker geen doemdenker maar een realist die ook oplossingen aandraagt. Ik vind Econoshock een belangrijk boek dat ons met de neus op de feiten drukt. Wij gaan met deze veranderingen te maken krijgen of we het nu leuk vinden of niet.

Reserveer in onze catalogus

zaterdag 11 juli 2009

Imprimatur - Monaldi & Sorti



Op zoek naar iets heel anders, ontdekte ik de Italiaanse Nicci French, Monaldi & Sorti, een Italiaans echtpaar en schrijversduo dat dikke boeken over de zeventiende eeuw schrijft.

De titel van het eerste deel, Imprimatur, is een knipoog naar censuurmaatregelen van de Rooms-Katholieke Kerk. Imprimatur (Latijn voor: het worde gedrukt) is een term die gebruikt wordt wanneer een werk gepubliceerd mag worden, nadat het grondig is onderzocht naar eventuele laster en alles netjes volgens het katholieke geloof is.
De eerste twee boeken hadden beiden een nog een nasleep. Elk historisch feitje wordt namelijk door M&S nageplozen en boek na boek is dit goed voor een historische onthulling. De onthulling in Imprimatur betrof Paus Innocentius Xl, die opeens niet zo innocentius meer bleek maar centjes in de zak van Willem lll van Oranje leek te hebben gestopt om Jacobus ll van Engeland in 1688 van de troon te kunnen stoten. Deze onthulling betekende het einde van de Italiaanse publicaties van de Sorti en Monaldi-cyclus, dankzij het Vaticaan. Maar gelukkig is er Uitgeverij De Bezige Bij. Zij geeft de boeken van Sorti en Monaldi zonder uitzondering als eerste uit in het veilige Nederland.
Secretum en Veritas zijn de volgende op mijn leeslijst. Het tweede en derde deel in een reeks van zeven. Dat de volgende delen maar snel mogen volgen….

In 2008 hielden Monaldi & Sorti de de 4e Belle van Zuylenlezing in Utrecht. Nelleke Noordervliet, Hans Magnus Enzensberger en Jeanette Winterson gingen hen in respectievelijk 2005, 2006 en 2007 voor.



Reserveer Imprimatur in onze catalogus
Reserveer
Secretum in onze catalogus
Reserveer
Veritas in onze catalogus

donderdag 9 juli 2009

8 femmes

Alweer een Franse film, van dezelfde regisseur - François Ozon - als het eerder beschreven Swimming Pool. Maar van een heel andere toon dan de films tot nu toe in dit Bieblog.

Alles is 'over the top' in 8 femmes: de nep-sneeuw, de karakters van de 8 vrouwen, de musicalliedjes mét dansjes die uit het niets verschijnen, de climax naar de ontknoping... Schaamteloos, maar het resultaat is echt briljant. Juist omdát alles cliché is en met een knipoog refereert aan eerdere films en typetjes.

Het verhaal heeft een hoog Agatha Christie gehalte: acht vrouwen komen met kerst voor een soort familiereünie bij elkaar en raken ingesneeuwd en afgesneden van de buitenwereld. Als de man des huizes wordt vermoord, moet één van de dames wel de dader zijn. En gaande weg blijken ze natuurlijk ook allemaal een motief te bezitten en de gelegenheid te hebben gehad, dus iedereen verdenkt elkaar. Zelfs aan de ontknoping kan Christie een puntje zuigen.

Wat de film zo ludiek maakt zijn de liedjes die de dames om de beurt zingen. Voor het verhaal totaal overbodig, maar oh zo grappig. Elk personage maakt met haar uitvoering een statement richting vroegere films of eerder gespeelde karakters. Een leuke puzzel dus, voor de echte filmliefhebbers. Saillant detail: de actrices moesten allemaal echt zingen, wat nog voor heel wat bloed, zweet en repetitietranen heeft gezorgd.

Het was altijd de wens van de regisseur om een film te maken met Catherine Deneuve en Fanny Ardant in de hoofdrol. Voor het gemak voegde hij daar nog zes populaire Franse actrices aan toe: Emmanuelle Béart, Danielle Darrieux, Isabelle Huppert, Virginie Ledoyen, Firmine Richard en Ludivine Sagnier (lang leve YouTube). Een ware droomcast dus. En ondanks het wintertafereel een leuke zomerfilm.



Reserveer in onze catalogus

maandag 6 juli 2009

Tapas; een zomerhete film

Oké, dus we hadden het een beetje warm de laatste dagen. Daar hoort natuurlijk ook een warme film bij. Tapas is zo'n film. Het verhaal speelt in een voorstad van Barcelona tijdens een zinderende hittegolf. Heet dus!

De filmcompositie heeft wel iets weg van Magnolia. We volgen een aantal personages, met ieder z'n eigen verhaal, maar allemaal zijn ze ergens met elkaar verweven. Al die verhalen hebben één ding gemeen: liefde. Hoe kan het ook anders met die warmte, dat is voer voor het hart. We zien een puberale liefde, volwassen liefde, onmogelijke liefde, verwaarloosde liefde, internet liefde, betaalde liefde, liefde tot de dood je scheidt...

De wijze les komt tot slot uit het Oosten:

Liefde is als een plant.
Als je die niet elke dag water geeft, gaat hij dood.


Een lekkere mensenfilm dus, die het alledaagse leven zonder opsmuk of vals sentiment weer geeft.

Met een warme trailer, voor wie het Spaans machtig is!



Reserveer in onze catalogus

donderdag 2 juli 2009

Written In Chalk

Ik begin misschien met een teleurstelling, want Hengelo heeft deze prachtige plaat (nog?) niet in de eigen collectie. Maar gelukkig kunnen alle leden van de bibliotheken in Overijssel nu gratis lenen van de cd-uitleen in Enschede. Daarmee wordt Written in Chalk van Buddy en Julie Miller bereikbaar voor alt-country-liefhebbers. Wat een emotie en wat een geweldige stemmen. Nou hou ik van hier en daar een kraakje en een scheurtje, dus hou daar rekening mee... Absoluut hoogtepunt vind ik het nummer 'Chalk', waarop Patty Griffin meezingt. Gewoon tig keer achter elkaar draaien en wentelen in weemoed...






I ALWAYS PRETENDED FOR YOUR SAKE
SO YOU WOULDN’T KNOW HOW YOU MADE MY HEART BREAK
I TRIED SO HARD TO SAVE YOU FROM YOURSELF
BUT I NEVER COULD CRY OUT LOUD FOR HELP...

Ach ja, ik ben nou eenmaal een treurbeuk..



Reserveer via onze catalogus

woensdag 1 juli 2009

Onze ijsberg smelt

De ondertitel van dit boek luidt: Succesvol veranderen in moeilijke omstandigheden. Voorwaar, geen boek waarvan je denkt dit neem ik eens lekker mee op vakantie. Toch heb ik het de eerste keer in de vakantie gelezen en er erg van genoten. Je hebt het trouwens zo uit. Gedrukt met een grote letter en lekker veel, leuke plaatjes. Onze ijsberg smelt is een fabel geschreven door John Kotter en Holger Rathgeber. Twee auteurs die gepokt en gemazeld zijn in de veranderkunde. Het voorwoord, geschreven door Spencer Johnson, begint als volgt.

Op het eerste gezicht lijkt dit prachtige boek een eenvoudige fabel die gemakkelijk te lezen en te begrijpen is. Maar dat is slechts het spreekwoordelijke topje van de ijsberg.
De pinquins in "Onze ijsberg smelt" komen voor een groot probleem te staan: de ijsberg, die al sinds jaar en dag hun thuis is en waarvan iedereen denkt dat hij altijd hun thuis zal blijven, smelt. De pinquin Fred ontdekt deze naderende catastrofe en is de boodschapper van de onheilsboodschap, maar is in eerste instantie meer een roepende in de woestijn. Vervolgens zien we in rap tempo een aantal pinquins langskomen die allen een feest der herkenning zijn. We zien de ontkenner, de vluchter, de doortastende, de denker, de angstige, de het-zal-zo'n vaart-niet-lopen etc. Niets menselijks is onze pinquins vreemd. Gelukkig komt het uiteindelijk allemaal goed en leven onze pinquins een gelukkig leven, maar op een geheel andere manier.

John Kotter verwierf grote bekendheid met zijn 8 veranderstappen.

Het proces van succesvolle verandering

Bereid de weg voor

1. creëer een gevoel van urgentie
2. Verzamel een leidend team
Maak een plan van aanpak
3. Ontwikkel een visie en strategie voor de verandering
Zorg dat het gebeurt
4. Communiceer om draagvlak en betrokkenheid te creeren
5. Maak het anderen mogelijk om te handelen
6. Genereer korte termijn successen
7. Houd het tempo hoog
Bestendig de nieuwe situatie
8. Creëer een nieuwe cultuur

Meer informatie over Our iceberg is melting vind je hier

Reserveer bij een Overijsselse bibliotheek

maandag 29 juni 2009

Eindeloos verliefd: 3000 keer Bouquet-reeks

Deze maand bracht uitgeverij Harlequin de 3000ste Bouquet uit. In een speciale feesteditie krijg de lezeres het duizendste, het tweeduizendste en het drieduizendste verhaal in één boekje. De titel is, hoe kan het ook anders, "En ze leefden nog lang en gelukkig". Ruim een miljoen (!) vrouwen in Nederland lezen regelmatig een Bouquetje en er wordt veel geruild: gemiddeld wordt een boekje door 8 vrouwen gelezen voordat het bij het oud papier gaat.

Het concept is simpel: verliefd-obstakel-huwelijk. In pakweg 160 pagina leeft de lezeres mee met de gepassioneerde liefde van haar hoofdpersonen en ook met alle problemen. Want daar zit nu juist de spanning: krijgen ze elkaar?

Een verhaal kan over van alles gaan maar er zijn een paar ongeschreven wetten: de held is een beetje arrogant en niet al te handig met zijn gevoelens. Hij is altijd rijk, doortastend en minstens 10 jaar ouder. De heldin is jong, aantrekkelijk en succesvol. Ze heeft wel last van onzekerheden en is bang om zich aan haar verliefdheid over te geven. En niks geen vrijblijvende relatie: er wordt bijna altijd getrouwd. Seks komt niet echt aan de orde: het gaan meer om de aanloop ernaartoe. Als je dit leest dan snap je wel waarom Pride and Prejudice van Jane Austen al 2 eeuwen zo'n hit is.

In Bibliotheek Hengelo hebben we een uitgebreide selectie Bouquetjes. Dus gauw gaan inslaan voor de vakantie zou ik zeggen. Want wat is er fijner om weg te dromen en te hopen dat ze elkaar, ondanks alle problemen, toch krijgen.

Kijk in onze catalogus

Met dank aan Jorien de Lege

zaterdag 27 juni 2009

Ik haal je op, ik neem je mee - Niccolò Ammaniti

De achterflap
Een klein fictief dorp, Ischiano Scalo, aan de Italiaanse Rivièra, is het toneel voor twee adembenemende liefdesverhalen. Graziano Biglia is een veertigjarige playboy – met geblondeerd haar, zonnebankteint en strakke leren broek – die het buitengewoon met zichzelf heeft getroffen. Hij speelt gitaar en is een groot fan van de Gipsy Kings. Na veel gereis en talloze affaires is hij naar Ischiano teruggekeerd om zich te settelen met zijn ‘geliefde’ Erica, die alleen maar op zijn geld uit is.

Gloria en Pietro zitten in dezelfde klas: zij is van goede komaf, woont in een villa in de heuvels, is mooi en zelfbewust. Hij is een schuchtere, onzekere en dromerige jongen, die lijdt onder het explosieve karakter van zijn vader – een verknipte herder – en is het mikpunt van de treiterijen van andere jongens uit zijn klas. Wanneer Pietro door drie van zijn kwelgeesten gedwongen wordt in te breken in de school, en later, onder andere omstandigheden, ook thuis bij zijn lerares Flora – die een geheime verhouding heeft met Graziano – raken alle hoofdpersonen op dramatische wijze met elkaar verbonden.

Tranen en kramp in de kaken van het lachen had ik; wat een humor, wat een beeldende, treffende en komische beschrijvingen van situaties. Als ik alleen al terug denk aan de bouw en gebruik van de megagrote katapult begin ik vanzelf weer te lachen. En dat terwijl het verhaal af en toe toch ook echt droevig is. Je leeft met iedereen mee omdat je ze leert kennen zoals je vrienden in kleine dingetjes kent. Een verhaal dat mij raakte en niet snel zal vergeten! Ik haal je op, ik neem je mee is een heerlijk vakantieboek!


Ammaniti won in 2007 de meest prestigieuze prijs van Italië, de Premio Strega, voor zijn roman Zo God het wil. Ammaniti is ook auteur van de bestseller Ik ben niet bang, die werd verfilmd en bekroond met de Oscar voor beste buitenlandse film. L
iefhebbers van boeken van Sandro Veronesi zullen deze boeken ook weten te waarderen.

Reserveer Ik haal je op, ik neem je mee in onze catalogus
Reserveer Ik ben niet bang in onze catalogus
Reserveer Zo God het wil in onze catalogus

donderdag 25 juni 2009

Beaufort-Wes se Beautiful Woorde - Gert Vlok Nel

Woensdag 17 juni 2009, een zwoele avond waarop zo’n 250 mensen naar het Rabotheater gingen voor een Zuid-Afrikaanse poëzie en muziekavond. Georganiseerd door Raakruimtes, ter gelegenheid van de 70e verjaardag van Breyten Breytenbach. Met optredens van Krijn Peter Hesselink uit Amsterdam en Charl-Pierre Naudé uit Zuid-Afrika en natuurlijk Breyten Breytenbach zelf.
Niet voor te stellen dat deze mooie man, die met warme en sonore stem een aantal van zijn gedichten voordroeg, ondersteund door improvisaties van Jeroen van Vliet, bijna 70 jaar is!

Gert Nel Vlok stond ietwat verlegen, introvert en zwetend in zijn zware leren jas op het podium. Zijn repertoire vind ik muzikaal niet echt spectaculair, en ook niet iets om een hele avond naar te luisteren….maar hij heeft wel een hele indringende manier van zingen!
Gert werd begeleid door een fantastische bassist/gitarist, hij leek wat voor zich zelf heen te neuriën over de pijn van het leven en de liefde die hem ontglipt in het verscheurde land.
De een stond, de ander zat, veel was er niet te zien. Maar wat er te horen viel, was verbeeldend genoeg. Een groot projectiescherm toonde tekstvertalingen. Als vanzelf droomde je weg en waande je je in Afrikaanse nachten met al hun ritmes. Ver weg klonk de muziek van Gert Vlok Nel, en tegelijkertijd zo dichtbij, vertrouwd en vreemd. Het lijkt idyllisch maar is het verre van. Luister maar eens goed naar zijn cd Beautiful In Beaufort-Wes!
Na de voorstelling bleek de avond nog zwoel te zijn, het was zelfs nog steeds een beetje licht. Een mooie avond om nog na te genieten met een (of meerdere) glas lekkere Zuid-Afrikaanse wijn op het theaterterras. Gert Vlok Nel was helaas al weg. Maar Breytenbach niet, hij omhelsde velen en werd omhelsd..




En als mooi commentaar stond bij dit filmpje Daai is rerig so beautiful, dit breek my, elke keer weer.

Reserveer in onze catalogus

maandag 22 juni 2009

Extreem luid & ongelooflijk dichtbij

Een paar jaar geleden kwam ik thuis met het boek Extreem luid & ongelooflijk dichtbij van de jonge filosoof Jonathan Safran Foer. Ik kan me niet meer herinneren waarom ik het kocht, ik weet nog wel dat ik het mooi vond. Het wordt deels beschreven door de ogen van een wat wijsneuzerig 9-jarig jongetje in New York, deels via brieven waarvan pas langzaam duidelijk wordt door wie en voor wie die geschreven zijn. Een wat moeilijke vorm dus, maar daar hou ik wel van.

Ik herinner me ook nog de grote lijn van het verhaal: de vader van deze jongen Oskar komt om bij 9/11, Oskar vindt daarna een mysterieuze sleutel tussen zijn vaders spullen en gaat op onderzoek naar de betekenis van deze sleutel. Uiteindelijk vindt hij meer dan hij had verwacht. En dan was er nog iets met zijn oma en die brieven. Grappig - of eigenlijk pijnlijk - is dat ik me er verder weinig van herinner, behalve dat ik altijd tegen mensen zeg dat die boeken van Safran Foer zo mooi zijn. Want ik las daarna zijn debuut Alles is verlicht en dat is ook een pareltje. Allebei vanwege de taal, de vorm, de humor en de filosofie.


We zitten nu midden in de vijfde Week van het Luisterboek. De door Jeroen Willems ingesproken luisterversie van Extreem luid is bekroond tot Luisterboek van het jaar 2009. Hoera! Een mooie gelegenheid om dit boek en luisterboeken in het algemeen hier even in het zonnetje te zetten.

Om me goed voor te bereiden op deze bijdrage heb ik ook maar eens wat stukjes van de cd beluisterd. Wonderlijk. Ik dacht dat ze dat vaak wat extra aankleedden, met wat muziek en soms zelfs achtergrondgeluiden ofzo. Niks hoor. Jeroen leest gewoon voor. Heel mooi, dat zeker, maar het is best een lastig boek. En door de vele visuele effecten in de vormgeving is het gewoon lekker om erin te kunnen bladeren. En helemaal raar... soms slaat hij zomaar een zin of een stukje tekst over. Ik heb echt geprobeerd te begrijpen waarom dat voor een luisteraar overbodige informatie zou zijn, maar ik kan er geen logica in vinden. Kortom, ik ben een onervaren luisterboekenluisteraar.

Vervolgens heb ik me ook weer even op de inhoud gestort en vond een mooie samenvatting en analyse van het verhaal. En dan volgt een tweede bekentenis: ik heb er echt helemaal niks van begrepen. Het eerste dat ik deze vakantie ga doen, is dit boek nog een keer opnieuw lezen. Het is het waard!

Reserveer het boek in onze catalogus
Reserveer het luisterboek in onze catalogus