Wereldberoemd werd Elena Ferrante met haar Napolitaanse romans over Lila en Elena. Maar daarvoor had zij al drie romans geschreven: Kwellende liefde, Deverborgen dochter en Dagen van verlating. Kronieken van de liefde is een bundeling van deze romans.
Wie eenmaal begint aan de romans van Elena Ferrante kan niet meer stoppen. Ferrante is sterk in het plaatsen van de verhoudingen tussen de personages.
Haar verhalen gaan over opgroeien, over vriendschap, over verwachtingen en verlangens en sleuren je mee naar een andere wereld.
Kwellende liefde
Dagen van verlating
De verborgen dochter
‘Ik geloof dat boeken, als ze geschreven zijn, hun auteurs niet meer nodig hebben. Als ze wat te zeggen hebben, zullen ze vroeg of laat lezers vinden,’ aldus Ferrante.
Laten we bewijzen dat ze gelijk heeft.
Wie eenmaal begint aan de romans van Elena Ferrante kan niet meer stoppen. Ferrante is sterk in het plaatsen van de verhoudingen tussen de personages.
Haar verhalen gaan over opgroeien, over vriendschap, over verwachtingen en verlangens en sleuren je mee naar een andere wereld.
Kwellende liefde
'Mijn moeder verdronk in de nacht van 23 mei, mijn verjaardag.' Zo begint Kwellende liefde. Het is onduidelijk wat er precies voorgevallen is die nacht en wie er bij de verdronken vrouw was. Dochter Delia gaat naar de begrafenis van haar moeder in Napels. Ze wil de ware toedracht van de gebeurtenissen achterhalen. Het bezoek aan plekken en mensen uit haar jeugd verandert Delia's beeld van haar moeder. Was zij wel de vrouw die ze zich heeft voorgesteld: wispelturig, veeleisend, altijd klaar om aan de jaloerse, bezitterige blikken van haar man te ontsnappen?Bloedstollend over de verhouding tussen een moeder en een dochter.
Dagen van verlating
Van de ene op de andere dag wordt de achtendertigjarige Olga door haar man verlaten voor een jongere vrouw. Met haar twee kleine kinderen blijft ze achter in het appartement waar ze zich jarenlang gelukkig waande. Als ze de deur van dat appartement niet meer van het slot krijgt, stort ze volledig in. Het dwingt haar tot een pijnlijk zelfonderzoek. Tot haar ontzetting begint ze in te zien dat ook zij, een moderne zelfstandige vrouw, haar identiteit grotendeels heeft ontleend aan haar man. Wanhopig zoekt ze naar een manier om haar leven weer op te pakken.Een verhaal waar de wanhoop, de woede, het ongeloof en de eenzaamheid van afspatten. Maar ook de kracht waarmee Olga zich voorzichtig herneemt.
De verborgen dochter
Leda is nog niet zo lang geleden gescheiden, maar in plaats van verdrietig voelt ze zich bevrijd. Nu haar twee dochters naar hun vader in Canada zijn verhuisd, huurt ze een vakantiehuisje aan zee. Van onder haar parasol op het strand kijkt ze bewonderend naar de idyllische relatie van een jonge moeder, Nina, en haar dochtertje. Maar ook met jaloezie, omdat het haar herinnert aan de moeizame verhouding met haar eigen, nu volwassen dochters. In een opwelling besluit Leda de relatie tussen Nina en haar dochter te vernietigen. Ze steelt de pop van het meisje.Indringend over tegenstrijdige, krachtige emoties bij thema's als identiteit, verlangen, moederschap, en liefde.
‘Ik geloof dat boeken, als ze geschreven zijn, hun auteurs niet meer nodig hebben. Als ze wat te zeggen hebben, zullen ze vroeg of laat lezers vinden,’ aldus Ferrante.
Laten we bewijzen dat ze gelijk heeft.
Collega Monic schreef al over De geniale vriendin, het eerste deel van het vierluik.
Reserveer hier Kronieken van de liefde in de catalogus.
Reserveer hier Dagen van verlating in de catalogos
Reserveer hier Kwellende liefde in de catalogus
Reserveer hier De verborgen dochter in onze catalogus
Geen opmerkingen:
Een reactie posten