Het zal je maar gebeuren: wakker worden naast een onherkenbaar kapotgeschoten lijk en jij hebt het pistool in handen, maar je herinnert je helemaal niets. Dit overkomt ex-crimineel Jos Vreeswijk (Ramond Thiry) in de film Black Out.
Een dag voor zijn huwelijk en tien jaren na zijn misdaadverleden. Alsof het lijk nog niet erg genoeg is krijgt hij ook nog een telefoontje van drugsbaas Vlad die hem beschuldigd van het verduisteren van 20 kilo cocaïne. Jos krijgt 24 uur om de coke te retourneren, maar waar moet je beginnen als je van niets weet?
Jos is ten einde raad en besluit dan maar zijn oude kennissen uit het criminele circuit op te zoeken. Zo loopt hij Bobbie (Bas Keijzer), een niet al te intelligente ‘ex-collega’ en zijn ex-vriendin Inez (uitstekende rol van Renee Fokker) tegen het lijf. Beide blijken echter bij de verduistering van de cocaïne betrokken te zijn. Fijne hulp dus! Daar schiet Jos niets mee op. Hij raakt steeds dieper in de problemen en zijn geheugen komt maar niet terug. Hoe redt hij zich hieruit? Lukt het Jos om deze puinzooi op te ruimen en levend en wel aan het altaar te verschijnen?Black Out laat het zien.
Black Out is meer een zwarte komedie dan een keiharde misdaadfilm. Wat vooral opvalt zijn de scherpe dialogen die doen denken aan Tarantino’s Pulp Fiction. Het verhaal zit goed in elkaar al lijkt het alsof de regisseur Arne Toonen zich er bij sommige scenes te makkelijk vanaf heeft gemaakt. De karakters van de personages worden te weinig uitgediept. Ik denk dat er meer in had gezeten, maar dat doet niets af aan mijn beleving van de film. Die was compleet en ik heb me er wel mee vermaakt. Met Black Out is een nieuw genre gemaakt. Als je wil weten wat voor genre het is kijk je dit.
Pleun Vermaas
Reserveer Black Out in onze catalogus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten